Dunia digesa bertindak atas operasi kotor Israel

TEMBAKAN rambang rejim Zionis Israel mensasarkan semua golongan rakyat Palestin termasuk kalangan kanak-kanak dan wanita yang mengambil bahagian pada Perarakan Pulang Besar-besaran (Great Return March – GRM) adalah tindakan jijik dan melampau.

Advertisement

Operasi kotor tidak berperikemanusiaan dilakukan penembak jauh tentera itu jelas dibelakangi Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sendiri yang mengisyaratkannya dengan pujian beliau atas tindakan tersebut di mana 16 peserta perarakan dilaporkan syahid.

Dengan kekejaman itu, rejim Zionis Israel nyata telah menafikan hak rakyat Palestin membuat tuntutan mereka menerusi kempen GRM yang digerakkan sejak tragedi 30 Mac 1976. Ianya juga mencabul Resolusi 194 PBB mengenai hak pelarian kembali ke tanah airnya.

Perarakan bagi memperingati Hari Tanah Air (Land Day) itu kini sudah berusia 42 tahun. Peristiwa hitam pembunuhan 6 rakyat Palestin yang memprotes rampasan tanah Palestin oleh kumpulan Zionis masa itu akan kekal menjadi simbolik peringatan selagi Israel masih menapak di bumi Palestin.

Kerajaan Malaysia harus segera menyuarakan desakan ke peringkat antarabangsa supaya tindakan dan hukuman berat dikenakan ke atas pihak terlibat. Sama ada individu mahupun pasukan yang berkomplot atau berselindung disebalik operasi serangan tersebut secara tidak langsung.

Pertubuhan-pertubuhan kemanusiaan juga diseru untuk terus mengadakan misi bantuan ke Palestin, selain mengemukakan bantahan dan menyedarkan masyarakat dunia. Rakyat Malaysia khususnya, dirayu turut sama berperanan menghulurkan sumbangan wang dan doa.

Mari kita tekad meletakkan jiwa dan sumbangan kita kepada Palestin sebagai satu komitmen untuk melihat keamanan kembali ke bumi Anbiya‘ itu. Kerana kita percaya, terhapusnya kejahatan di sana adalah titik awal kesejahteraan umat sejagat dan keamanan untuk seluruh dunia.

“Sejahtera Bersama Islam”
“Mara Menuju Cita”

USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 2/4/2018