Ceritaku bersama anak muda motor

USAI kuliah di Surau Taman Murni semalam, minum seketika dengan geng surau, kemudian singgah seketika di Markaz UPU Batu 3, dalam pukul 10.30 malam balik, konon nak balik awal, mengantuk sangat sebab setiap malam lambat tidur.

Advertisement

Perjalanan balik, Hilux saya yang ada bendera PAS diikuti oleh tiga orang budak bermotor, saya singgah seketika di kedai runcit, dia pun berhenti sama, “Abang ada bendera tak?”, tanya dia. “Sekarang ini tak ada, kalau nak esoklah”, kata saya. “Hmm… ingat nak malam ini, nak letak dekat motor, nak pusing-pusing bandar”, kata dia.

Saya ajak dia minum dulu kedai sebelah, sebab nak sembang, kalau ikutkan penuh dah perut ini. Dia orang setuju, buka saja helmet, itu dia rambut, semuanya dalam usia awal 20-an, seorang saja yang daftar mengundi, yang dua lagi tersengeh-sengeh menjawab “Lupa nak daftar”.

Tiga-tiga duduk kampung lain-lain, tapi semuanya dalam Dun Beserah. “Nampak bendera dekat Hilux abang tadi, itu yang kami kejar, kot-kot ada bendera lebih”, kata dia. “Bendera banyak tapi dekat Markas, kalau nak esok call, mari ambil”, kata saya. “Beres”, kata dia.

“Kami bukan ahli PAS, tapi berahi ke PAS”, kata dia. Dalam tiga orang itu, seorang darinya agak gemuk. “Roti canai tiga”, minta dia waktu order. Kawan-kawan dia gelak, dia muka selamba saja. “Makan kuat ini abang”, kata kawan dia. “Tak apa makan sajalah, 10 keping pun tak apa”, kata saya. Mereka ketawa.

“Kawan-kawan kita orang ramai, semua nak bendera, nak beli tak ada duit, itu yang minta dengan abang itu, kami nak berarak malam-malam bubuh bendera dekat motor”, kata yang gemuk itu, dipanggil Abu oleh kawan-kawannya. “Tak apalah esok saya bagi segulung sekali dengan batang penyapu, senang nak bubuh dekat motor, tapi jangan berarak masuk kampung, bising orang nak tidur”, kata saya.

“Tak, kami nak main bandar saja, suka-suka, bukan hari-hari malam minggu saja”, katanya. Dua darinya kerja “Kerja gitu-gitu saja”, kata dia, tolong orang berniaga di pasar. Yang seorang lagi “Makan tanggung”, kata dia. “Tengah-tengah cari kerja ini”, kata dia. Dia paling hensem “Mesti awek ramai ini”, gurau saya.

Dia ketawa, “Mana ada awek, dalam kami bertiga ini, dia seorang saja ada awek”, sambil dia tunjuk ke kawan dia yang gemuk itu. Kami ketawa, kawan dia yang gemuk itu ketawa sambil malu-malu. Dia kata “Itulah orang gemuk ini murah rezeki, hensem pun tak guna kalau tak ada rezeki”, kata dia, kami ketawa.

Terhibur juga saya dengan budak-budak ini, mengubat keletihan dan mengantuk. Habis makan, “Terima kasih banyak-banyak abang belanja kami, esok kami datang ambil bendera, kami mari ramai esok”, kata dia. “Bawa motor laju-laju ya, jangan slow, nanti lambat sampai”, kata saya. Tercengang kejap dia dengar pesanan saya. Lepas itu pakat ketawa belaka.

Memang dia ikut sungguh pesanan saya, berdesup, bukan main lagi bisingnya. Sempat juga sebelum berlalu, “Takbir”, laung yang gemuk itu, disahut oleh saya dan kawannya “Allahuakbar”. – HARAKAHDAILY 16/4/2018