Dua-dua gajah, pilih yang ketiga

Subki 2

SEMUANYA melihat PRU14 Mei 9 ini adalah antara Barisan Nasional dan Harapan iaitu antara PM Najib dan bekas PM Mahathir. Hingga ada yang menujum PAS tidak beroleh satu kerusi pun. Mungkin tiada di Parlimen dan mungkin tiada di mana-mana Dun.

Advertisement

Kesianlah pada PAS. Supaya ia ada juga di Parliman dan ada di Dun-Dun tertentu, antara yang hendak mengundi BN atau Harapan dan orang atas pagar yang akan memberi undi kepada tiga petanding berilah kepada PAS.

Dengan tidak jadi mengundi BN dan Harapan itu nescaya tidaklah Parlimen dan Dun-Dun itu sunyi dari suara PAS. Sekalipun ia tinggal satu kerusi saja, dapatlah ia mengekalkan rekod tanpa sifar tahun 1955 dan tahun 1986.

Kedua-dua Najib dan Mahathir atau BN dan Harapan adalah agung dan gajah, PAS adalah kancil Islam. Gajah-gajah itu berlaga dan berlumba sejak dua tahun lalu untuk jadi Perdana Menteri. Yang tidak bercakap hendak jadi Perdana Menteri PAS saja. Misi mudahnya dalam PRU14 ini hendak menentukan raja saja iaitu king.

Susah-susah dan padah gajah berlaga, dikatakan kancil mati di tengah. Mengetahui nasih kancil dulu begitu, kancil tidak di tengah tapi di tepi. Bila dua-dua gajah tumbang kacil tidak cedera bahkan selamat.

Nescaya ia dapat menegakkan king. Mungkin selama ini raja itu King Kong atau King Kang, tapi king yang hendak dibentuk itu ialah Kingdom Islam yang Allah istilahkan ketika membentuk makhluk manusia dulu khalifah.

Dari susah-susah memilih dua gajah untuk dijadikan raja, pilihlah yang ketiga yang berkata, PM atau raja akan ditentukan setelah dua-dua gajah terguling. Dua-dua gajah itu adalah simbolik kuasa besar Rom dan Parsi ketika kemunculan Islam dulu. Islam yang kerdil ketika itu, sepertinya kerdilnya PAS di tengah dua gajah, tidak ia bersama Rom dan tidak ia bersama Parsi, memilih jadi yang ketiga, atas roboh dua gajah, muncul Islam menjadikan insan itu insan.

Rasulullah SAW boleh menentukan khalifah menjalankan tugas Nabi sebelum baginda wafat, tapi baginda membiarkan khalifah itu ditentukan oleh orang-orang yang hidup selepas wafatnya.

Gajah sememangnya perkasa tetapi ia memerintah alam haiwan, bukan alam manusiawi. Dijadkan manusia itu khalifah kerana tidak mahu dunia diperintah secara haiwani. Gajah hanya mahu jadi Perdana Menteri tetapi tidak memikirkan Islam selamat, rakyat kekal dengan akidah yang betul, hingga boleh Islam itu tidak selamat dan akidah rakyat goyang.

Biarlah semua berebut jadi Perdana Menteri, PAS merebut kesejahteraan Islam dan negara dulu. Perdana Menteri penting tetapi kesejahteraan Islam dan negara lebh penting.

Dari susah memikirkan gajah mana yang hendak dipilih, kedua-duanya jangan dipilih. Pilih yang ketiga yang tidak bernafsu merebut Perdana Menteri dengan segala habuan yang Perdana Menteri boleh dapat.

Setiap gajah bercakap tentang nasib orang Melayu. Gajah pertama tidak menyediakan pentas selamat dan selesa bagi oang Melayu, gajah kedua menambah kelam kedudukan Melayu di negeri sendiri. Jika orang Melayu susah, orang lain pun susah.

Yang ketiga, yang berjimat-jimat seperti Umar Abdul Aziz yang cuba ditiru oleh TG Nik Abdul Aziz, mengambil rahmat yang diturunkan untuk semua alam bersama turunnya nabi akhir zaman, bukan Melayu dan Islam saja mendapat rahmat, sekalian yang bernyawa khususnya manusia dan yang tidak bernyawa seperti petrol mendapat rahmat. Berpesan-pesanlah untuk kemenangan! – HARAKAHDAILY 19/4/2018