5 kerusi untuk sampaikan suara PAS

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, parti itu bertanding lima kerusi parlimen di Sarawak pada PRU14 untuk menyampaikan suara daripada PAS.

Advertisement

Katanya, keberadaan lima calon itu sekiranya menang kerusi masing-masing adalah untuk menyampaikan amar makruf nahi mungkar

“Calon-calon yang kita pilih untuk bertanding ini, kalau menang dia menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran di Parlimen.

“Yang baik dia sokong, yang mungkar dia bangkang. Ini calon kita bukan calon yang angguk-angguk begitu saja

“Kalau tak menang, kita PAS ni kita berjuang Islam. Kita percaya kita dapat pahala kalau kita tak menang,” ujar beliau dalam Program Pidato Perdana Ke Arah Malaysia Yang Sejahtera yang dibuat di Taman Matang Jaya, Petrajaya, Sarawak semalam yang disiarkan menerusi laman facebook.

Beliau menjelaskan bahawa ada di kalangan nabi seperti Nabi Noh yang umurnya panjang namun pengikutnya tidak ramai sekitar 80 orang atau 20 orang mengikut riwayat yang lain.

“Kalau yang ikut dia 80 orang, bertanding pilihan raya duit deposit pun tak (dapat) balik, tapi yang penting dia menyampaikan suara Islam,” kata beliau.

Bukan Islam jangan takut

“Jangan takut jangan bimbang, Islam ini adil pada semua,” terang beliau

Beliau membawakan contoh keadilan kepada orang bukan Islam seperti mana yang ditunjukkan PAS semasa memerintah Kelantan, Terengganu dan Kedah sehinggakan ramai orang bukan Islam yang ingin memasuki PAS

“Maka kita tubuh Dewan Himpunan Penyokong PAS di kalangan orang bukan Islam.

‘Pilihan raya ini kita bertanding 160 kerusi di antaranya kerusi orang bukan Islam. Kerusi orang Cina, kerusi orang India bertanding.

“Pernah di Sarawak Pilihan Raya Negeri dulu kita kerusi orang Iban, jadi calon kita orang Iban walaupun dapat ratus-ratus saja tapi satu benih baru yang kita nak tunjuk Islam adalah adil untuk semua,” ujar beliau. – HARAKAHDAILY 22/4/2018