Tingkat kawalan keselamatan negara

SUSULAN pembunuhan Dr. Fadi M. Albatsh (imam Palestin yang mana beliau juga adalah pensyarah Universiti Kuala Lumpur) ketika dalam perjalanan menunaikan solat subuh pagi semalam, PAS mengeluarkan gesaan supaya semua kawalan keselamatan, khasnya di pintu masuk negara mestilah diperketatkan.

Advertisement

Jenayah senjata api di Malaysia merupakan sesuatu yang semakin membarah, namun, apa yang lebih parah ketika ini adalah mengenai tahap keselamatan di pintu masuk negara mahupun sudut-sudut sempadan negara yang lain.

Februari tahun lalu, negara digemparkan dengan kematian abang ipar Presiden Korea Utara di KLIA. Hari ini pula dikejutkan dengan kematian imam Palestin yang ditembak 10 das tembakan di hadapan kondo kediaman beliau.

4PAS percaya tindakan pantas dan profesional pihak berkuasa PDRM dapat menjalankan siasatan terperinci terhadap apa yang berlaku. Namun, kawalan keselamatan perlu diperketatkan memandangkan pelbagai jenayah-jenayah berprofil tinggi yang semakin galak berlaku di negara ini.

Gagal meningkatkan kawalan keselamatan negara kelak menyebabkan negara kita terancam dan lebih terdedah kepada berleluasanya keganasan bersenjata malah sekali gus menjadikan negara kita zon yang tidak selamat.

6Sementelah jika negara kita menjadi sasaran ejen atau organisasi ganas antarabangsa yang mungkin mensasarkan tokoh-tokoh Islam tertentu yang berada dalam negara kita.

Jika negara kita terancam keselamatannya, bukan sahaja masyarakat berada dalam ketakutan, bahkan pasaran ekonomi negara terencat dan juga jenayah makin subur. Tentu saja fenomena ini tidak baik untuk masa depan negara dan pembinaan tamadun yang sejahtera.

Kita tidak mahu kes seumpama ini berulang lagi dalam negara tercinta ini. Jadikan Malaysia sebagai sebuah destinasi yang selamat dan aman buat semua.

“Sejahtera Bersama Islam”

Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat – HARAKAHDAILY 22/4/2018