PRU14: PAS tambah calon muslimat

BANGI: PAS menghantar sekitar 38 orang calon muslimat bagi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dengan 10 calon bagi kerusi Parlimen dan 28 calon kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Advertisement

Demikian yang dinyatakan Adilah Mohamad dari Jabatan Pembangunan Arkib Dewan Muslimat PAS bagi menjawab persoalan yang diajukan oleh audiens di Program Town Hall Anak Muda Anjuran Jabatan Professional Muda Dewan Pemuda PAS Malaysia (JPro) yang berlangsung di sini, semalam.

Katanya, secara perbandingan PAS mengemukakan 13 calon muslimat pada PRU12 dan 22 orang calon muslimat pada PRU13.

Beliau berkata, Dewan Muslimat PAS tidak perlu untuk meminta-minta kerusi daripada PAS Pusat sebagaimana yang berlaku kepada beberapa pati lain yang berebut untuk menjadi calon.

“Di peringkat PAS sendiri diberi ruang kepada Dewan Muslimat, kita melihat bagaimana kerusi panas di Parlimen Kubang Pasu, kita semua sedia maklum lama Tun Mahathir bertapak di Kubang Pasu, dan kita boleh melihat bagaimana PAS memberikan kepercayaan kepada Dewan Muslimat melalui Puan Hafiza kita tampilkan calon-calon muslimat juga merupakan Penolong Setiausaha Dewan Muslimat PAS Malaysia, kita tampilkan calon Dewan Muslimat sendiri,” ujarnya.

Menurutnya lagi, bilangan calon muslimat dijangka meningkat apabila calon-calon yang bertanding di Kelantan diumumkan nanti.

Pada PRU14, Ketua Muslimat PAS Malaysia, Ustazah Nuridah Mohd Salleh (foto atas) turut dicalonkan bertanding bagi kawasan Parlimen Sungai Buloh. – HARAKAHDAILY 23/4/2018