Tiga penjuru bukan strategi PAS

PERTANDINGAN tiga penjuru bagi PRU14 adalah benar sekarang seperti syurga adalah benar, neraka adalah benar, hidup semula selepas mati adalah benar.

Advertisement

PAS tidak akan bersama Harapan kerana kemungkinannya sejak Harapan menggantikan Pakatan Rakyat. Terbukti ia tdak menjadi ssebahagian dari Umno/BN seperti yang diprovokasi DAP sejak masih dalam Pakatasn Rakyat dulu lagi.

Sekalipun sikap bersendiri semula PAS itu penyebab terjadinya tiga penjuru, tetapi itu niat sebenar PAS bila ia sedia bersama membentuk Pakatan Rakyat. Jika positif pelan dakwahnya bersama Pakatan dulu, nescaya positif ia dalam Pakatan hinggalah Putrajaya berada dalam genggaman dan Harapan adalah jenama yang tidak berbangkit.

Tiga penjuru yang dibukti pada penamaan calon 28 April 2018 adalah strategi awal BN yang sememangnya terancam dengan penyertaan PAS bersama DAP. Perkara yang BN dan Mahathir halang sejak lama agar PAS jangan bersama DAP, tetapi ia terjadi. Adapun penampilan PKR adalah pemudah cara. Sejak Anwar Ibrahim dalam Umno lagi PAS+DAP adalah ancaman politik monopoli Umno.

Berbagai provokasi dan tohmah Umno buat gagal merenggangkan TG Haji Hadi dan Kit Siang, buntu menjarakkan TG Nik Aziz dan Karpal Singh, bahkan PPU12 menafikan majoriti dua pertiga BN dan PRU13 BN kandas undi popular kemungkinan PRU14 Putrajaya terlepas dari genggaman BN.

Umno melepaskan asap propaganda Islamnya, pura-pura memuji PAS lebih jujur dari PKR dan bersedia berbincang isu RUU355, suatu yang mengetuk pintu hati PAS, kerana Islam itulah ia ditubuhkan 67 tahun dulu. Umno berlunak dengan PAS demi membakar curiga DAP terhadap PAS.

DAP tidak anti orang Islam kerana orang Islam boleh jadi ahli/pemimpin DAP tetapi tidak Islam. DAP simpati dengan kelemahan orang Islam dalam bidang pelajaran dan ekonomi tetapi pobia tetang Islam. Ia tidak sedia bincang isu Islam dalam Pakatan tetapi marah PAS bincang isu Islam dengan Umno.

Berbincang isu Islam dengan Umno adalah peluang dakwahnya sama dengan muafakatnya dengan DAP demi dakwah. Justeru Islam bukan suatu yang disetujui dalam Pakatan, tetapi tidak pula disetujui tidak boleh dibincang dengan lain pihak luar Pakatan.

Memang Umno hendak memecahkan PAS dengan DAP, tetapi bila DAP tidak boleh terima PAS bagi reaksi pada Umno atas isu Islam, lalu ditempelak PAS mahu bersekongkol dengan Umno dan dimana PAS hendadk bercakap tentng Islam yang diperjuangkannya sejak 1951?

Strategi Umno mahukan tiga penjuru kerana ia tahu PAS tidak mahu jadi tangan dipatuk ular sama dari lubang sama. Jika PAS tidak boleh bersama Umno jangan ia bersama Pakatan lagi. Reaksi DAP menolak PAS atas perkembangan, ia merancang parti ganti PAS dalam Pakatan, maka tiada pilihan bagi PAS melainkan tidak bersama lagi dengan sekutu yang tidak suka kepadanya lagi.

Maka logik tiga penjuru itu adalah strategi Umno dan DAP. Sekalipun DAP tak pernah suka apa yang Umno buat tetapi ia terperangkap dengan strategi tiga penjuru yang Umno pasang.

Harapan dan Bersatu adalah wadah baru yang dibentuk selepas PAS mahu bersendirian. PAS sudah bersendirian sebelum Mahathir keluar Umno. Ia muncul dalam masyarakat pembangkang yang sudah berpecah.

Dia boleh meminimumkan peerpecahan iu juga penentang Najib tidak menubuhan parti sendiri. Patutnya mereka masuk PAS atau PKR. Begtu juga Anwar bila dia keluar Umno, patutnya masuk PAS, bukan membanyak parti Melayu. – HARAKAHDAILY 29/4/2018