PAS yakin dengan ‘aura’ Dr Samsuri

MARANG: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yakin dengan aura dan kemampuan Dr Ahmad Samsuri Mokhtar memenangi hati pengundi.
 
Menurutnya, Dr Ahmad Samsuri yang mewakili PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Rhu Rendang mempunyai auranya tersendiri yang lebih dari beliau.
 
Justeru, kata Dato’ Seri Abdul Hadi, Ahmad Samsuri yang juga Setiausaha Politiknya dan Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, tidak perlu menggunakan aura beliau sebagai bekas penyandangnya untuk memenangi kerusi Dun Rhu Rendang.
 
“Malah aura dia (Ahmad Samsuri) lebih besar dari saya. Beliau pernah ditemuramah oleh tv (televisyen) berkaitan kapal terbang hilang (MH370) sebelum ini,” ujarnya.
 
Sementara itu, calon baharu PAS Rhu Rendang, Prof Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, tidak memandang rendah terhadap calon parti lawan yang bertanding di Dun Rhu Rendang meskipun beliau mempunyai latar belakang pendidikan tinggi.
 
“Saya tidak memandang rendah sesiapa walau apa pun status pendidikan mereka. Sebab, kelayakan jadi pemimpin dalam sesebuah masyarakat tidak semestinya berpendidikan tinggi.
 
“Seseorang itu mungkin ada pengaruh kuat dalam masyarakat. Jadi, faktor pendidikan itu (mungkin) di luar sana ada yang sebut tetapi bagi saya, saya tidak memandang rendah mereka (calon),” ujarnya kepada Harakah.
 
Kerusi tradisi PAS, N.19 Dun Rhu Rendang itu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon PAS, Prof Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, calon Barisan Nasional (BN), Nik Dir Nik Wan Ku dan calon PKR, Dr Zarawi Sulong yang mewakili Pakatan Harapan.
 
Pada PRU13 lalu, penyandangnya Dato’ Seri Abdul Hadi Awang menang dengan majoriti 2,819 undi mengalahkan calon BN, Nik Dir Nik Wan Ku dalam pertandingan dua penjuru. -HARAKAHDAILY 1/5/2018
Advertisement