Apa sikap Mahathir atas anti hadis?

SEBELUM Mahathir sekali lagi diangkat jadi Perdana Meneri, dia mesti menjelaskan sikapnya tentang fitnah anti hadis yang mengganggu pemikiran umat Islam Malaysia sejak lebih dua dasawarsa.

Advertisement

Persoalan ini tidak menonjol ketika dia mahu jadi Perdana Menteri kali pertama dulu dan dia pun bukan calon utama. Dia di tempat ketiga dalam Umno selepas Ghafar Baba dan Tengku Razaleigh. Calon popular sebelum mereka ialaha Tun Ghazali Shafie. Dia memintas semuanya kerana Perdana Menteri Hussein Onn menamakannya pada saat akhir.

Sekarang dia satu dari dua nama untuk jadi Perdana Menteri menggantikan Najib. Pertama dia dan kedua yang tidak menyatakan kandidasinya ialah TG Haji Hadi.

Tuntutan terbaru ialah Perdana Menteri itu imam bagi negara dan imam iu tidak semestinya ketua solat jamaah tetapi dia ketua kerajaan yang penampilannya mengimamkan solat.

Seoang imam baik mengetuai solat mahupun mengetuai kerajaan, pada masa ini ialah dia mesti bersih dari gara-gara anti hadis. Syarat utama imam baik solat mahupun kerajaan ialah beriman kepada hadis selepas al-Quran.

Lebih dua puluh tahun anti hadis ini jadi isu, disepakati oleh sekalian penguasa agama Islam, ulama rasmi dan ulama haraki, tetapi tiada tindakan bersungguh-sungguh oleh kerajaan Mahathir untuk membendungnya, bahkan macam apa dalam dedak terus berasap.

Semasa menjadi Perdana Menteri dan selepas bersara dalam tahun 2003 Mahathir tidak dilihat anti kepada anti hadis. Bahkan dipersepsikan cenderung kepada pemikiran sesat.

Juara pengembang anti hadis di Malaysia yang namanya tidak perlu dimasyhurkan adalah seorang politikus yang anti Umno tegas, tetapi dikatakan menjadi ahli Umno di zaman pimpinan Mahathir. Umno itu layak dianggotai oleh setiap yang mengucap dua kalimah syahadat tak kira pegangan ibadatnya tetapi secara jelasnya mengelak dari disyubhatkan dengan anti hadis.

Justeru anti hadis itu tidak menerma hadis sebagai sumber iman, maka logiknya masuk Islam memadai satu kalimah syahadat iaitu aku naik saksi tiada tuhan wajib disembah melainkan Allah, tiada perlu bersaksi Nabi Muhammad SAW pesuruh Allah.

Umno tidak layak menerima anasir ini menjadi ahli, tetapi pimpinan Mahathir dirasakan tidak sensitif dengan isu anti hadis ini. Malah ada presepsi mengira bersemangatnya golongan anti hadis ini justeru kecenderungan Mahathir untuk berkongsi falsafah dan pemikirannya.

Ketika isu anti hadis tadi dilihat reda, mungkin pengembangnya penat dengan faktor usia, Mahathir yang juga sudah tua sebagai pesara Perdana Menteri memberi ruang pada seminar institusi perdana yang dibantu kerajaan untuk berkarya, menampaikan pemikiran anti hadis.

Lalu gempar sekalian pembantah anti hadis kerana membenarkan pengembangnya menyatakan lagi pendiriannya. Hingga menyebabkan majlis agama Islam bertindak mengarahkan polis menahan individu itu dan mendakwanya di mahkamah. Sekalipun kes itu tidak menyebabkan yang didakwa terhukum, tetapi tidak nampak Mahathir senang dengan tindakan jabatan agama itu.

Semua ini menggambarkan bahawa Mahathir tidak bebas dari kecenderungannya tentang isu anti hadis.

Jika imam Perdana Menteri terus tidak jelas dengan isu anti hadis itu, jika dia jadi Perdana Menteri, maka tiada jaminan anti hadis ini dapat dibendung.

Sebelum dia disokong untuk jadi Perdana Menteri semula, dia kena jelaskan dia juga adalah anti hadis. Adakah orang percaya, Allah saja yang tahu. Anti rasuah, anti penyelewengan mesti bukan anti hadis. – HARAKAHDAILY 3/5/2018