Kajian IDE kononnya PAS kalah

KITA hormati kajian IDE walaupun kita tahu bahawa badan tersebut cenderung kepada PKR. Mana mungkin dapatan yang merugikan PKR didedahkan kepada awam.

Advertisement

PAS juga memiliki kajian tersendiri. Dan PAS telah Cross-Check dengan method kajian badan-badan lain. PAS lebih advance kerana bukan sahaja kajian quantitative dibuat, tetapi turut mengambil kira dapatan qualitative mengikut setiap kawasan pertandingan seperti faktor calon, jentera, isu tempatan, komposisi kaum, sosioekonomi dan sebagainya. PAS memiliki kekuatan jentera di 195 Kawasan untuk mendapatkan data culaan bagi mengukuhkan lagi kajian yang dibuat.

Ini merupakan sebahagian dapatan yang boleh didedahkan dengan enjin simulasi yang dibangunkan team Simulasi PAS. Setelah mendapat keizinan dari pihak berwajib, saya dedahkan kepada umum. Supaya orang tahu bahawa kita juga ada asas dalam setiap strategi politik yang diambil.

Bagi lebih memahami bagaimana dapatan ini berlaku, boleh baca dua kajian akademik terkini di Channel News Asia oleh Prof Ahmad Nawab dan di Maya Nasional oleh Prof Hoo Ke Ping.

Kita tidak boleh mendedah semua hasil kajian. Cukuplah ini sebagai teaser untuk melihat apakah kedudukan sebenar politik negara pasca PRU14. Bagi ahli dan penyokong PAS, jangan risau. PAS benar-benar yakin kita bakal mencipta sejarah baharu buat negara nanti.

(ALANG IBN SHUKRIMUN) – HARAKAHDAILY 6/5/2018