Pastikan Universiti Al-Quran bukan projek dirar

TIDAK elok dipertikai projek Universiti al-Quran yang disentuh dalam Bajet 2018 dan dimuatkan dalam manifesto BN dicadangkan di negeri Serambi Mekah Kelantan. Tetapi ada dalam sejarah Rasulullah SAW sebuah masjid dibina pemimpin munafiqin Abdullah bin Ubai diperintah bakar oleh baginda. Ia adalah projek Masjid Dirar.

Advertisement

Baginda telah diminta oleh Abdullah bin Ubai untuk merasmikannya. Baginda minta tangguh kerana hendak keluar Madinah dulu. Akan menyempurnakan sepulangnya nanti.

Baginda mendapat wahyu betapa Masjid Dirar itu tidak didiri atas dasar taqwa, tetapi bagi menjadi pusat pengintipan puak munafiqin terhadap kegiatan Rasulullah SAW dan Islam.

Barang dijauh Allah, Universiti al-Quran itu tidak seobjektif dengan Masjid Dirar tetapi kebetulan dicadangkan di negeri Islam Serambi Mekah Kelantan pada masa kerajaan PAS Kelantan begtu gigih membangunkan Kelantan Bersama Islam.

Moga-moga objektifnya tidak sekadar memakmurkan Islam di negaraa kita tetapi menambah sejahtera pembangunan Islam Kelantan, satu-satunya negeri Islam yang jauh ke depan dibandingkan dengan lain-lain negeri di Malaysia.

Bersaing untuk memajukan Islam adalah satu hikmah, sama seperti berhikmah perlumbaan sihat dalam perniagaan dan membangunkan Islam, tetapi lebih berhikmah kerajaan pusat tidak berasing dengan kerajaan dalam bidang dan matlamat yang sama. Lebih bermakna jika projek universiti dijadikan sebahagian dari kemajuan Islam sedang digiatkan oleh kerajaan Kelantan.

Diadakan di Kelantan kerana Kelantan itu subur Islamnya dan rakyatnya berjiwa Islam lebih ke depan. Tetapi tidak bertujuan bagi menyaingi pengaruh dan politik Kelantan bagi menjadi wilayah yang melaksanakan Islam serba serbi. Kerana Kelantan dengan Islamnya, tiada cara golongan sekular mengambil alih negeri itu melainkan lebih Islam dai PAS.

Jika universiti itu dibina bagi merampas negeri iu dari PAS, maka matlamat itu tidak seindah demi Islam.

Semasa pentadbiran Tun Hussein Onn media asing bertanya mengapa kerajaan bertumpu membina masjid, mengatasi tumpuan kemajuan ekonomi dan lain-lain. Jawapannya dikatakan, jika tidak dirikan banyak masjid, maka menanglah PAS.

Membina masjid sama pentingnya dengan pembangunan yang lain-lain. Tetapi binalah ia kerana Islam, bukan takut kalah pada PAS.

Jika tidak jelas niatnya, ditakuti membina masjid tadi setara mendirikan Masjid Dirar. Takut lucut ibadatnya sedang mendirikan masjid adalah satu ibadat.

Maka mendirikan Universiti al-Quran itu adalah satu kewajipan. Biar negara kita ada pust pengajian tinggi al-Quran seperti Mesir dan negeri Arab yang lain. Dengn kemudahan itu pelajar-pelajar kita tidak pelu pergi jauh bagi menuntut Islam. Adanya kemudahan di negeri sendiri, maka lebih ramai rakyat berpeluang belajar.

Apa jua motif manifesto BN itu projek wajar dialu-alukan. Yang baik itu disokong. Jika BN tidak menang dengan manifesto itu, PAS boleh teruskan sekalipun ia tidak sebutkan Universitu al-Quran dalam manfestonya. Ia sekadar menyatakan mahu memperkasa pengajian Islam dan al-Quran.

Sebelum PAS kalah di Kelantan ia saja ada pusat pengajian Islam Nilam Puri. Kerajaan sekular Kelantan selepas itu menggadai madrasah Nilam Puri itu kepada Universiti Malaysia. Bila PAS berkuasas semula ia terpaksa memikirkan yang baru.

Ia bukti BN tiada dasar tegas megenai pengajian Islam. Dibimbangi projek Univesiti al-Quran itu sebagai satu rancangan bagi mengambil semula Kelanan setelah hampir 30 tahun terlepas dan bagi mengelak Malaysia jatuh ke tangan PAS.

Pastikan jangan ada unsur dirar itu. – HARAKAHDAILY 9/5/2018