Wisma Tok Guru: Rayuan Husam Musa ditolak

ALHAMDULILLAH, Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan Injuksi Husam Musa terhadap Mohd Yasin (Setiausaha Kerja PAS Kelantan).

Advertisement

Husam merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada 16.11.2017 yang menolak permohonan Injuksi tersebut dengan kos sebanyak RM7,000.

Permohonan Injuksi ini dipohon Husam untuk menghalang Defendan atau PAS Kelantan dari memasuki atau menggunakan Wisma Tok Guru (Wisma Oren) selepas hartanah tersebut dibeli dan berpindah milik kepada Defendan.

Rayuan Husam pada hari ini ditolak sebulat suara oleh Mahkamah Rayuan dengan kos sebanyak RM10,000.

YA Hakim Nalinni Pathmanathan yang mengetuai Panel 3 Hakim memutuskan, antara lainnya, bahawa Mahkamah Tinggi membuat dapatan yang betul bahawa tuntutan Perayu atau Plaintif tidak mempunyai isu untuk dibicarakan (no issues to be tried). Panel juga memutuskan bahawa sandaran tuntutan atas doktrin equity ke atas fizikal bangunan tersebut adalah tidak terpakai dalam kes ini. Dalam apa keadaan sekali pun, doktrin equity hanya terpakai terhadap pemilik dahulu dan tidak boleh dipanjangkan kepada pemilik baru (Mohd Yassin).

Husam diwakili sekumpulan lebih 10 Peguam yang diketuai oleh Tan Sri Gopal Sri Ram (bekas Hakim Mahkamah Persekutuan), manakala Mohd Yasin diwakili 11 Peguam yang diketuai oleh Tun Salleh Abbas (bekas Ketua Hakim Negara).

Bagi pihak Luham Pusat, saya mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada Dato’ Takiyudin Hassan SUA, Luham Kelantan yang diketuai Nik Bahrum dan Aznam Mohamed dan keseluruhan pasukan Peguam Luham Kelantan atas keringat dan kerja keras pasukan.

Sekadar mencatat nota,
WAN ROHIMI WAN DAUD
Palace Of Justice, Putrajaya
6.7.2018
LUHAM Pusat – HARAKAHDAILY 6/7/2018

wima