Orientalisme: Musuh dalam menghancurkan Islam

ORIENTALISME dan Emperialisme berjalan seiringan melaksanakan misi ‘Uduwaniyah (permusuhan) mereka terhadap agama, negara dan umat Islam. Sekiranya Emperialis memerangi negara dan umat Islam di pelosok dunia. Maka, Orientalis pula ditugaskan memerangi fikrah dan pegangan sesebuah bangsa sesuatu tempat. Mereka saling bekerjasama untuk menghapuskan agama dan umat Islam seluruhnya.

Advertisement

Bagai aur dengan tebing

Emperialis memerlukan idea dan spiritual sebagai pemangkin kepada usaha mereka untuk menakluki bangsa dan negara yang mempunyai ‘Hadhoroh’ (tamadun) tersendiri. Usaha ini tidak akan berjaya sekiranya mereka tidak dibantu oleh para agent yang mahir dengan sosio budaya sesuatu tempat yang ditakluki.

Di sini memerlukan khidmat Orientalis bagi mendapatkan gambaran sebenar sesuatu tempat sebelum mereka memasuki sesuatu kawasan.

Matlamat Orientalisme

●     Membina batu pemisah antara Islam dan Barat dari segi thaqofah dan imej:

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

“Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu campur adukkan yang benar dengan yang salah, dan kamu pula menyembunyikan kebenaran padahal kamu mengetahuinya?”

(ali-‘Imran: 71)

     Menimbulkan keraguan di kalangan intelektual dalam Negara Islam. Seperti mengatakan, bahawa agama Islam menentang kemajuan dan menganjurkan keganasan:

وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ

“Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.”

(al-Ma’idah: 49)

     Menjauhkan umat Islam daripada Aqidah dan Syariah Islam. Dengan mengatakan, al-Quran adalah hasil karangan Nabi Muhammad dan Tamadun Islam dicedok daripada Tamadun Rom.

     Melemahkan tali persaudaraan umat Islam. Seorang Orientalis, Hanoto pernah berkata:

“Kita mesti merenggangkan ikatan umat Islam yang menghubungkan mereka di Barat dan Timur yang menjadikan mereka umat yang satu, iaitu ikatan keagamaan.”

     Untuk menguasai ekonomi dan politik umat Islam.

Tali barut musuh Islam

Majoriti orang-orang yang mendukung pembelajaran Orientalisme bermatlamat untuk merosakkan Islam dan mendustakan kebenaran yang ada pada agama Islam secara senyap. Menjadi tali barut musuh adalah portfolio mereka.

Peristiwa yang berlaku dalam negara sepatutnya membuka mata manusia yang beriman. Melihat bagaimana mereka secara mudah dan perlahan memasuki negara umat Islam.

Celakalah kita kalau mudah terpedaya dan terperangkap dengan dakyah musuh-musuh Islam.

Bukalah mata wahai umat!

AINNUR UKHTA UWAIS
23 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 23/7/2018

IMG 20180723 WA0010