‘Kami minta lima peratus sahaja’

KOTA BHARU: “Kalau dikira 20 peratus memang lambat, tetapi kami minta lima peratus sahaja. Itu sahaja asas tuntutan kita, 20 peratus itu kita tidak tuntut, kalau hendak bayar baguslah.

Advertisement

“Saya cuma bimbang, kerajaan menggunakan alasan ini untuk tidak bayar royalti sahaja, guna itu guna ini akhirnya tidak bayar,” kata Timbalan Menteri Besar, Dato’ Mohd Amar Abdullah.

Oleh itu beliau meminta kerajaan persekutuan supaya tidak berdolak dalik dalam isu pemberian wang royalti kepada negeri pengeluar minyak.

Kata beliau di sini semalam, kerajaan negeri hanya menuntut lima peratus daripada hasil royalti minyak sebagaimana yang termaktub dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974.

Beliau berkata perjanjian dalam akta itu tidak bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan sekiranya kerajaan persekutuan ikhlas menunaikan hak rakyat.

Kelmarin Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Dato’ Seri Azmin Ali dilapor berkata, hasrat kerajaan memberi royalti sebanyak 20 peratus kepada negeri pengeluar minyak tidak dapat dilaksanakan segera. – HARAKAHDAILY 26/7/2018