Ujian lebih besar daripada tiga Adun mati

TAKZIAH buat PKR dan Pakatan Harapan (PH) atas tiga kematian Adunnya di Selangor dalam masa kurang daripada 100 kemenangannya dalam PRU14.

Advertisement

Saya setuju dan simpati dengan kenyataan Dr. Wan Azizah yang menyifatkan tiga kematian Adun itu Mat Shuhaimi Shafie (Adun Sungai Kandis), Ng Tien Chee (Adun Balakong) dan Prof. Dr. Shaharudin Badaruddin (Adun Seri Setia) sebagai satu ujian besar kepada Pakatan Harapan.

Moga-moga sekalian kerabat parti itu tabah atas ujian itu.

Tetapi ada lagi ujian yang lebih besar dari tiga kematian itu buat semua, bukan sekadar warga PH, bahkan sekalian rakyat iaitu Perdana Menteri Dr. Mahathir menjadikan dirinya sebagai Pengerusi Khazanah. Malah ia ujian yang tidak terhingga buat diri Mahathir yang seusia 93 tahun itu.

Sekalian terkejut, mungkin isterinya sendiri dengan kejadian itu, kebanyakannya menerimanya sebagai suatu yang negatif.

Mungkin ada positifnya seperti kebaikan arak, tetapi sangkaan negatifnya lebih banyak. Apapun kebaikan sesuatu itu terletak pada doa seumumnya, tetapi reaksi spontan kebanyakan atas tindakan Perdana Meneri itu ia tidak elok. Jika reaksi spontan jadi doa semua, maka maksud doa yang tidak disengajakan itu tidak menggalakkan.

Tidak perlu disenaraikan satu persatu akan negatifnya, dorongan yang dialami oleh 1MDB yang jadi puaka skandal terbesar adalah gara-gara Perdana Menteri menjadi pengerusi badan pelaburan terpenting negara.

Mungkin semuanya tidak berniat buruk mengambil jawatan terbesar itu, tetapi ujiannya nescaya tidak terkendali apabila sesuatu amanah itu diminta, apa lagi bila ia diambil sendiri seperti Mahathir dengan Khazanah.

Antara yang memburukkan pentadbiran sebelum ini ialah Perdana Menteri menjadikannya Menteri Kewangan. Dua jawatan yang sepatutnya dijawat oleh dua orang, boleh menutup pintu selidik dan imbang bahkan membuka peluang PM jadi diktator atau separuh tirani.

Saya baca biografi Tun Abdullah Ayub, mantan KSN. PM Tun Razak bercadang menjadi Menteri Kewangan menggantikan Tun Tan Siew Sin. Sebagai pegawai kanan Perbendaharaan dinasihatkannya Perdana Menteri, jika Menteri Kewangan ada masalah, Perdana Menterilah tempat rujukan. Bila Menteri Kewangan itu PM, kepada siapa hendak merujuk? Tun Razak membatalkan hasratnya.

PM yang mula jadi Menteri Kewangan ialah Mahathir bagi menggantikan Tun Daim Zainuddin yang berundur. Diadakannya Menteri Kewangan kedua. PM selepasnya menyambungnya.

Islam tidak mahu seseorang jawatan beramanah. Dibimbangan dia tidak terkendali tanggungjajwabnya. Akan ada fitnahnya. Apabila amanah itu tidak dimohon, tetapi masyarakat mengamanahkannya, nescaya Allah limpah pertolongan ke atasnya. Umat berdoa, moga-moga pemegang amanah berjaya memikul amanah.

Warga Khazanah menangis apabila Tan Sri Azman Mokhtar menamatkan khidmatnya di Khazanah. Ini tanda dia disenangi di sebalik kelemahannya sebagai manusia. Jika keadilan diberi kepadanya, adalah hikmahnya. Jika berlaku kezaliman celakalah padahnya.

Umumnya Malaysia gembira Najib digantikan supaya wujud pemerintahan yang telus. Meskipun Mahathir dulu tidak 100 peratus telus tetapi melampau batasnya tidak seteruk yang digantikannya. Penampilan kali kedua ini selain boleh menampak kekurangan lampau, jangan mengulangi barang sedikit kesilapan.

Mungkin tindakan 100 harinya baik belaka dengan izin Allah. Tetapi dengan menjadi Pengerusi Khazanah boleh memadamkan kerja baik 100 harinya. Sebagai PM berpengalaman dan sementara, dia patut jadi contoh godfather yang menyenangkan penyokong dan penentang.

Mungkin ada kebaikannya bagi Khazanah. Setakat ini ujiian kepada semua khususnya Harapan lebih besar daripada tiga Adun yang pergi. – HARAKAHDAILY 9/8/2018