Perutusan Presiden PAS sempena Aidiladha 1439H

HARI Raya Aidiladha disambut bersempena dengan ibadat haji dan ibadat korban yang telah diasaskan oleh Nabi Ibrahim A.S.

Advertisement

Ibadat Haji adalah himpunan terbesar umat Islam di kota suci yang diwajibkan kepada orang Islam yang berkemampuan sebagai menyahut seruan ilahi. Mereka yang berhimpun di Makkah datang dari seluruh pelusuk dunia, sebagai menyahut seruan Allah.

Hari raya ini kita menyembelih binatang ternakan, melakukan ibadat korban yang tidak sama dengan sembelihan memuja syaitan yang diamalkan oleh penganut agama lain. Kita menyembelih kerana Allah dan membuat kebajikan sesama kita dengan perintah Allah.

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ ۗ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ (37(

“Daging dan darah binatang korban itu tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ialah ketaqwaan kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang itu bagimu supaya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk kepadamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang berusaha supaya baik amalannya” (Surah Al-Hajj: 37)

Allah memerintahkan kita umat Nabi Muhammad S.A.W mengambil contoh daripada Nabi Ibrahim A.S untuk menjadi seorang Islam yang sebenar-benarnya, bukan sahaja melakukan ibadat haji dan korban bagi mereka yang berkemampuan. Allah menegaskan Islam sahaja agama Allah, bukan agama dan ajaran yang lain termasuk yang diciptakan oleh akal manusia.

Jadikanlah hari raya ini untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mengeratkan lagi kasih sayang dan semangat persaudaraan Islam yang membawa berkat kepada kehidupan di dunia dan keselamatan di Hari Akhirat.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

“Sejahtera Bersama Islam”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS – HARAKAHDAILY 21/8/2018