Analisis 3 PRK: PAS terus bersinar

Bahagian satu: Fakta dan figura

Advertisement

●     Undi PAS melonjak

Berbanding PRU14 di mana PAS hanya memperoleh sebanyak 4,563 undi, PRK ini PAS berjaya meningkatkan undi sehingga 9698. Dari segi peratusan, PAS berjaya memperoleh 41.40 peratus dari keseluruhan undi diterima berbanding hanya 13.72 peratus pada PRU14. Ini bermakna PAS berjaya meningkatkan sokongan sehingga 201.74 peratus.

Fenomena ini agak ajaib dalam sejarah PRK bagi sebuah parti yang tidak menjadi kerajaan. Mengikut rekod, 95 peratus PRK yang berlaku didominasi oleh parti pemerintah. Jika berlaku perubahan seperti PRK Kuala Terengganu 2009 dan Sibu 2010, peningkatan undi adalah sangat kecil, tidak sampai 10 peratus.

●     Undi PH menurun

PH terus mengekalkan prestasi buruk selepas PRU14 apabila sekadar memperoleh 15,427 undi daripada 23998 pada PRU14 di Sungai Kandis. Bagi Balakong pula, PH juga menurun apabila meraih hanya 22508 undi daripada 35,538 pada PRU14. Begitu juga di Seri Setia, PH meraih hanya 13725 berbanding 29,250 PRU14 lalu.

Mengikut peratus , PH hilang 35.72 peratus undi di Sungai Kandis, 36.67 peratus di Balakong dan 53.08 peratus di Seri Setia.

Dari segi majoriti, margin kemenangan PH jatuh di Sungai Kandis dengan 5842 undi berbanding 12480 pada PRU14. Di Balakong juga sama apabila hanya meraih 18,533 majoriti berbanding 35,538 PRU14, dan 5,842 berbanding 19,372 pada PRU14 di Seri Setia.

●     Undi UMNO menjunam

Walaupun PRK Sungai Kandis berlangsung 1 lawan 1 dengan PAS memberi laluan kepada Umno, namun undi terhadap Umno semakin berkurangan dengan hanya memperoleh 9585 undi berbanding 11,518 PRU14.

●     Undi MCA masih lemah

Kekalahan terbesar pada siri PRK kali ini adalah buat MCA, apabila hanya mampu mendapat 3,975 berbanding 5874 pada PRU14. Walau bagaimanapun, peratusan undi meningkat daripada hanya 10.90 peratus kepada 15.14 peratus daripada jumlah undi yang diterima.

Prestasi mereka dikira teruk kerana PRK kali ini menyaksikan pertembungan dua penjuru sahaja berbanding tiga penjuru pada PRU14. Pada PRU14, PAS memperoleh 6230 undi, lebih tinggi daripada MCA yang bertanding atas tiket BN.

●      Jumlah turun mengundi lemah

Perkara ini bukanlah biasa setiap kali berlaku PRK sejak zaman berzaman. Namun trend keluar mengundi yang semakin menjunam bermula dari Sungai Kandis (49 peratus) hingga Balakong (43 peratus) dan Seri Setia (44 peratus). Ini menjadikan dua PRK terakhir ini sebagai PRK dengan pengundian paling rendah dalam sejarah. Rekod paling rendah keluar mengundi sebelum ini dipegang oleh PRK Penanti 2009 (46 peratus) dan Chempaka 2015 (55 peratus). Walau bagaimanapun, dua PRK tersebut masih tidak sama dengan Balakong dan Seri Setia kerana Penanti dan Chempaka tidak melibatkan pertandingan apabila yang bertanding hanya satu calon dari parti berdaftar manakala lawannya adalah bebas.

Bahagian dua: Bacaan dan analisa 

●     Strategi PAS positif

PAS memasuki gerbang PRK dengan pendirian yang masih sama seperti PRU14, bagi membawa penyelesaian kepada kebobrokan negara. Musuh PAS juga sama iaitu PH. Soal kerjasama, PAS juga masih kekal dengan pendirian menerima sesiapa jua yang mahu bersama asalkan menguntungkan agama.

Sikap PAS dengan Umno sehingga kini masih sama seperti PRU14, tidak kira sama ada mereka berkuasa ataupun tidak. Cuma yang berbeza, PAS kali ini bertanding dua penjuru dengan PH, berbeza dengan PRU14 yang memperlihatkan pertembungan tiga penjuru.

Peningkatan undi sebagaimana yang tercatat semalam memberi gambaran bahawa pendekatan PAS diterima rakyat walaupun media memberikan gambaran negatif terhadap prinsip PAS ini. Boleh jadi rakyat mula menyedari kepentingan memperjuangkan agama setelah ancaman mula kelihatan di bawah kepimpinan PH.

●     PAS lebih diminati pembangkang

Jika dibanding keputusan ketiga-tiga PRK, PAS lebih diminati berbanding Umno atau MCA di kalangan pembangkang. Walaupun demografi Sungai Kandis dan Seri Setia juga hampir sama dengan melayu membentuk sekitar 52 peratus sokongan, namun keputusan di antara keduanya jauh berbeza apabila PAS meningkatkan sokongan melebihi 200 peratus di Seri Setia tetapi Umno jatuh 17 peratus di Sungai Kandis.

●     Parti berasaskan kaum sudah tidak relevan

Kekalahan MCA pada PRK Balakong memberi signal jelas penolakan rakyat terhadap parti berasaskan kaum tersebut. Perkara ini sudah boleh dikesan awal kerana walaupun Cina membentuk 55 peratus populasi pengundi, tetapi MCA bersaing dengan DAP yang juga meletakkan calon berketurunan Cina. Bezanya, DAP bertanding atas tiket PKR yang dilihat lebih universal merentas sempadan kaum.

MCA cuba menggunakan taktik bertanding atas logo sendiri kerana mungkin mereka menilai yang ditolak oleh rakyat adalah BN, atau mungkin mereka cuba membebaskan diri dari bayangan Umno yang sinonim dengan dacing. Tetapi faktanya ia tidak merubah apa-apa. Sungai Kandis dan Balakong memperlihatkan penolakan rakyat dan konsisten terhadap koalisi yang pernah memerintah Malaysia lebih separuh abad itu.

●     Peluang cerah di kawasan majoriti Muslim tinggi

Fokus di kerusi Seri Setia, pencapaian yang diraih PAS boleh dikatakan sangat memberangsangkan kerana kerusi tersebut adalah kerusi campuran melibatkan 51 peratus pengundi Melayu sahaja. Sebelum ini ia bukanlah kerusi fokus bagi PAS. Walau bagaimanapun, PAS berjaya meraih 41 peratus undi rakyat. Jika dianggarkan bahawa kesemua pengundi PAS adalah Melayu, maka PAS telah berjaya meraih sokongan lebih 80 peratus. Jika trend ini berlaku di kawasan majoriti Melayu lebih besar seperti 65 peratus ke atas, peluang PAS untuk menang adalah sangat cerah.

●     PAS mesti memimpin kerjasama Islam

Jika dikira secara stereotaip, sepatutnya trend sokongan di Sungai Kandis dan Seri Setia sepatutnya sama. Ini kerana walaupun ditandingi oleh dua parti yang berbeza, tetapi kedua-dua parti ini menggunakan pendekatan yang sama iaitu menzahirkan persefahaman dan kerjasama di khalayak ramai.

Walaubagaimanapun, keputusan menunjukkan sebaliknya apabila Umno merudum di Sungai Kandis namun PAS meningkat di Seri Setia.

Ini memberi signal seolah-olah rakyat hanya merestui kerjasama atas nama agama dipimpin oleh PAS, bukan oleh Umno. PAS yang sepatutnya berada di hadapan dan Umno perlu lebih low profile membantu daripada belakang. Mereka perlu diberikan lebih masa untuk berehat memulihkan keadaan.

Koalisi model Gagasan Sejahtera adalah pilihan yang tepat bagi meneruskan kesinambungan kerjasama. PAS memimpin gabungan dan komponen lain membantu dengan pengaruh masing-masing. Dasar dan disiplin ditentukan oleh PAS tetapi tidak bersifat penting diri, tapi demi kepentingan Islam sesuai dasar PAS.

●     Fokus raih sokongan maksimum Muslim

Sokongan yang diperolehi pada PRK Seri Setia mungkin tidak boleh dijadikan petunjuk yang mutlak. Ini kerana peratus keluar mengundi yang paling rendah adalah dari kalangan Melayu sendiri. Tidak mengundi boleh jadi kerana menolak PH, tetapi tidak bermakna menyokong aspirasi PAS.

Justeru fokus PAS perlu dioptimumkan kepada meraih sokongan daripada Muslim agar kesemua umat Islam bersatu atas wadah politik yang sama. Dengan dasar dan perjuangan PAS yang sememangnya Islam, perkara ini bukanlah sukar. Asalkan PAS tidak bersikap apologetik dan dilihat terlalu meraikan tuntutan bukan Islam, masa depan untuk PAS adalah cerah.

●     Protes terhadap PH kuat

Penurunan undi yang ketara berbanding PRU14 menunjukkan rakyat sangat tidak berpuas hati dengan prestasi parti pemerintah sekarang. Perkara ini dipercayai kerana sikap mungkir janji PH dan lidah bercabang yang sangat berbeza semasa menjadi pembangkang dan pemerintah.

Walaupun mereka masih mengekalkan kemenangan pada kesemua PRK, namun kesemuanya jatuh merudum. Ini berbeza dengan trend biasa PRK zaman berzaman yang memperlihatkan ianya menjadi medan parti pemerintah memperkukuhkan kedudukan.

●  Demokrasi dalam bahaya

Perkembangan yang menunjukkan tahap keluar mengundi yang lemah memberi signal yang tidak sihat bagi demokrasi negara. Dengan tidak sampai separuh daripada jumlah pemilih berdaftar keluar mengundi, ini menunjukkan pemenang PRK ini tidak mewakili suara majoriti rakyat kawasan berkenaan. Trend yang sama dari ketiga PRK menunjukkan sikap mutakhir rakyat kepada proses demokrasi dalam negara.

Mereka melahirkan kekecewaan kerana melihat pilihan raya tidak merubah nasib mereka. Harga barang terus melambung, ringgit terus menjunam, keadilan masih di takuk lama, malah agama pula semakin diperkosa. Perubahan melalui pilihan raya tidak bermakna apa.

PH harus bertanggungjawab dengan situasi yang tidak sihat ini. Sebagai kerajaan, sesuatu perlu mereka lakukan sebelum kesedaran politik rakyat Malaysia terus lemah. Negara baru sahaja mengalami anjakan paradigma apabila berani mengubah parti pemerintah buat pertama kali dalam sejarah demokrasi. Tetapi trend yang ditunjukkan tiga PRK ini sangat bercanggah dengan mood PRU14. Seolah kembali mengundur ke belakang.

28 Zulhijjah 1439
9 September 2018

(ALANG IBN SHUKRIMUN) – HARAKAHDAILY 9/9/2018