Kelantan sedia realisasi pendaratan minyak

BACHOK: Kerajaan negeri pernah melakukan persediaan bagi memastikan minyak mentah dapat disalurkan ke pantai Kelantan sejauh 150 kilometer melalui paip dasar laut.

Advertisement

Menteri Besar, Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob baru-baru ini dilaporkan mengumumkan komitmen kerajaan negeri bagi memastikan pendaratan minyak dapat direalisasikan.

Usaha itu diterjemahkan apabila kerajaan negeri sejak 1990-an menyediakan kawasan seluas 2,000 ekar di Pantai Senok, Bachok dekat sini dalam Dun Tawang sebagai pusat pendaratan minyak dan gas.

Malah bukan itu sahaja, kerajaan negeri juga turut menyediakan satu kawasan untuk menempatkan semula penduduk yang terlibat dengan projek tersebut.

“Kerajaan negeri ketika itu sudah melakukan perancangan serta pelan serba serbi bagi memastikan projek pendaratan minyak dan gas di Pantai Senok ini dapat dilaksanakan.

“Saya sudah tengok perancangan ini dalam sebuah dokumen di Pejabat Tanah dan Pengawa, termasuk perancangan untuk pengambilan tanah,” kata Penghulu Kampung Senok, Yusoff Mohamood, 66.

Beliau antara individu yang dapat melihat sendiri hasrat kerajaan negeri ditadbir PAS, bersungguh untuk memajukan kawasan terbabit selepas telaga minyak ditemui. – HARAKAHDAILY 18/9/2018