Legalisasi ganja?

TELAH kesekian kali saya sebut dalam artikel sebelum ini bahawa apa-apa bahan yang nak dijadikan ubat kenalah dikemukakan beserta kajian yang kukuh. Perlu juga dibuat dengan mematuhi peraturan yang ada dalam negara. Kita ada undang-undang.

Advertisement

Kena sampai berjaya berdaftar dengan KKM di bawah NPRA. Kalau tak berjaya daftarkan, tak boleh la guna bahan berkenaan. So in the first place buat semua benda tu dulu. Selesai didaftarkan, profesional kesihatan sahaja boleh handle. Bukan sembarangan orang entah sesiapa sahaja. Kalau betul nak guna ganja dengan cara yang betul, kena setujulah dengan perkara ini.

Dalam perubatan, kajian terhadap bahan yang akan digunakan sebagai ubatan hendaklah melalui kajian klinikal berupa controlled trial. Ia adalah kajian sekurang-kurangnya bertahap Evidence Level II. Semua ubat-ubatan moden di pasaran, hatta paracetamol pun, telah melalui proses yang serupa. Begitu juga ubatan berasaskan ganja seperti sativex.

Kajian berupa case report dan case series, apatah lagi kajian makmal atau kajian ke atas haiwan tidak cukup kuat untuk membuktikan keberkesanan dan keselamatan sesuatu bahan kepada tubuh badan manusia.

Saya lega dengan keputusan terbaharu KKM berkaitan isu ganja ini.

Baca:
PUTRAJAYA: Health Ministry today said cannabis oil can only be used for research and not as alternative medicine.

Untuk buat research pun kena melalui proses-proses tersendiri. Tidak boleh sesekali jadikan entry ini untuk legalisasikan ganja secara meluas.

Dr Suhazeli ialah Pengerusi Majlis Penasihat Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (Papisma).

Jus lem