Kes Guan Eng: Alasan atau dalih Tun M

KES rasuah meneri kewangan Lim Guan Eng sudah berlalu. Pendakwaan diarik balik dan mahkamah melepaskannya.

Advertisement

Ada pandangan supaya keputusan itu dikaji semula. Yang boleh mengkajinya jika mahu hanya kerajaan. Tiada siapa boleh ampunkan Anwar Ibrahim melainkan kemahuan Perdana Menteri. Maka Perdana Menteri juga boleh tentukan kes Guan Eng.

Dr. Mahathir dalam isu ini adalah bersama keputusan mahkamah. Menghormati mahkamah itu adalah sikap wajar. Tetapi komen boleh menimbulkan tanda tanya. PM tidak takwil nasib Guan Eng itu banyak kejadian yang serupa atas orang lain di negeri-negeri lain tidak dimahkamah, tetapi Guan Eng dimahkamahkan.

Maka tidak akan dibangkitkan kes Guan Eng itu.

Adakah ia alasan yang kukuh atau satu dalih semata-mata? Padanya kes Khir Toyo tidak sama dan tiada sebarang alasannya.

Adanya lain kejadian seperti yang Guan Eng terbiar sedang Guan Eng dikatakan dimangsa tidak jadi alasan mengapa kesnya ditutup saja. Ia seolah-olah dalih saja.

Jika rejim lama dan dengan segala sistemnya biarkan saja kes-kes yang lain, ia bukan hujah kes Guan Eng dibiarkan juga sekalipun kemungkinan ada ruang perbicaraannya itu boleh diadakan semula.

Lain-lain kejadian serupa tidak dijadikan kes, tidak bererti kes Guan Eng tidak dijadikan kes juga. Kelemahan kerajaan lama tidak boleh menghalalkan Guan Eng tidak didakwa.

Undang-undang dan mahkamah tidak boleh lepas perompak kerana perompak-perompak yang lain tidak dikenakan tindakan.

Kes yang sedang diadili mesti diselesasikan. Kemudian fikirkan apa patut dikenakan kepada penguatkuasa rejim lama yang tidak melaksanakan tugasnya. Jabatan kejaksaan wajar pungut mana-mana orang yang tidak didakwa dulu supaya diadili seperti mengadili kes Guan Eng.

Jika Guan Eng bersih, dia tidak wajar dihukum. Jika dia tidak bersih tidak wajar dia dibebaskan semata-mata kes sepertinya dulu tidak pernah didakwa. Biar undang-undang dan mahkamah kita tidak dilihat membiar penyangak tidak diadili.

Seperti kes yang melibatkan PM Najib. Kerajaannya dulu tidak buat apa-apa tentangnya. Tetapi kerajaan sekarang tidak biarkan kesnya semata-mata kerana kerajaan dulu tidak buat apa-apa tentangnya.

Ada suara semasa kerajaan dulu supaya peguam Shafee Abdullah disiasat. Kerajaan dulu tidak diketahui memberi reaksi. Tetapi kerajaan sekarang tidak diamkan perkara itu semata-mata kerana kerajaan dulu diam.

Tiada apa yang melarang kerajaan sekarang memungut kes-kes yang dikatakan oleh PM Mahahir dibiarkan dulu supaya diseret semuanya ke persadaan keadilan. Adili kes Guan Eng seadil-adilnya supaya dia tidak dimangsa oleh sistem keadilan, dan jangan biarkan penyangak masa lalu bebas dengan kejahatannya.

Tidak dikata kerajaan sekarang adil membebaskan sebarang dakwaan atas alasan penyangak terdahulu tidak dikenakan tindakan. Tidak bertindak ke atas penyangak dulu adalah menyalahi undang-undang, membebaskan penyangak kerana penyangak lain dibiarkan bebas juga tidak melaksanakan undang-undang.

Dengan demikian apa bezanya rejim lama dengan rejim baru? Maka sikap PM atas kes itu bukan atas hujah dan alasan, tetapi satu dalih. – HARAKAHDAILY 24/9/2018