Salam takziah kepada keluarga TS Hassan Azhari

MENDAPAT berita dukacita pemergian Tan Sri Hassan Azhari ke rahmatullah petang tadi.

Advertisement

Kita menjadi saksi kebaikan dan kesungguhan almarhum mendidik masyarakat dengan Al-Quran, ilmu tajwid dan tarannum. Betapa Allah menjanjikan kebaikan kepada hamba-Nya yang membaca dan mengajar al-Quran melalui firman-Nya:

إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ (29) لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30(

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mengerjakan salat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi, (29) agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri (30)”. (Surah Faathir:29-30)

خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ .

“Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar Al-Qur`an dan mengajarkannya.” (Riwayat Al-Bukhari)

Saya mengucapkan takziah kepada keluarga Tan Sri dan sahabat handai dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Semoga Allah menempatkannya bersama para nabi dan golongan soleh serta mendapat kebaikan dan keampunan dari-Nya.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS – HARAKAHDAILY 6/10/2018