Apa pilih Port Dickson?

BEGITU banyak kawasan yang PKR menang selesa dalam PRU14 Mei lalu, dia pilih Port Dickson sebagai kawasan Parlimennya yang baru menggantikan Permatang Pauh yang jadi pangkalan politik pertamanya.

Advertisement

Anwar Ibrahim memilih Port Dickson itu tidaklah jadi isu tetapi mengapa dia pilih Port Dickson? Belum ada penjelasan tetapi ia pun tidak memberlkan penjelasan.

Cuma begitu banyak MP PKR yang sedia menyerahkan kawasannya, dia pilih Port Dickson. Maka itulah orang hendak ketahui.

Soal tidak boleh menang tidak berbangkit. Kawasan-kawasan yang menawarkan kerusinya, jangankan Anwar. Asalkan PKR kayu reput pun menang.

Dia pilih Permatang Pauh tahun 1982 boleh difahami kerana dia datang dari situ dan kawasan itu dahulunya beranggota-parlimenkan ayahnya, Datuk Ibrahim Abdul Rahman.

Politiknya sebelum berpolitik dahulu adalah politik PAS atau mirip PAS. Orang PAS menyangka dia PAS dan orang Umno pun, mungkin termasuk ayahanda dan bondanya menyangka dia PAS. Punya kancingnya dia dengan Haji Zabidi Ali, MP PAS masa itu Tuhan saja yang tahu. Hingga orang tua itu tawarkan dia ambil Permatang Pauh.

Bila dia setuju diisytihar jadi orang Umno dan jadi calon PRU 1982 dipercayai dia diberi pilihan mana-mana kawasan di Kedah seperti Kulim Bandar Baru supaya tidak dilihat dilagakan PAS yang kancing dengannya selama ini. Permatang Pauh masa itu kawasan PAS.

Tetapi dia pilih Permatang Pauh. Pertama dia anak jati di situ. Kedua mungkin hendak tebus kawasan bapa yang ditewaskan di situ. Yang tewaskan bapanya bukan PAS tetapi Mustapa Husein dari Gerakan. Permatang Pauh diberi kepda PAS kerana perpaduan politik PAS-Umno zaman Tun Razak dulu. Mungkin itu justifikasinya memilih Permatang Pauh.

Tapi apa puncanya dia memilih Port Dickson?

Mengapa tidak pilih Lembah Pantai? Di kawasan inilah dia mula dikenali. Pertama dia berkubu di Universiti Malaya sebagai ketua pelajar. Kemudian di situlah pusat ABIM yang melonjakkan namanya ke seluruh alam.

Ia dekat dengan Putrajaya. Jika jadi Perdana Menteri tidaklah jauh berulang alik ke kawasan. Jika jadi MP Lembah Pantai seolah-olah setiap hari berada di kawasan. Kalau Permatang Pauh justeru sentimen kawasan bapanya, maka Lembah Pantai sentimen kawasasn anaknya, Nurul Izzah.

Mungkin perlu jaga masa depan MP muda PKR Lembah Pantai sekarang. Nilai Anwar jadi Perdana Menteri macam-macam boleh diberi kepadanya. Sebelum jadi Perdana Menteri, selama Wan Azizah jadi TPM macam-macam boleh diberi kepadanya. Setiausaha Politik dan lain-lain.

Jika peletakan jawatannya dia tidak bertanding semula selama lima tahun dalam PRU15 nanti. Ia melibatkan parlimen saja, tidak Dun. Dia boleh diseludupkan jadi Adun Selangor. Kalau Exco Selangor pra PRU14 boleh dijadikan calon Setiawangsa di Wilayah Persekutuan dan budak Johor boleh dijadikan MB Selangor, tiada masah MP Lembah Pantai selepas letak jawatan dihantar ke mana-mana.

Orang Lembah Pantai pun akan naik semangat kalau Anwar jadi wakil rakyatnya. Mungkin macam orang Madinah, tidak terkira bersemangatnya bila Rasulullah SAW memilih tempat mereka distinasi hijrahnya.

Tetapi Anwar memilih Port Dickson. Dia sahaja tahu pilihannya. – HARAKAHDAILY 7/10/2018