I-tourism, paradigma baru sektor pelancongan

PADA zaman ke-21 di mana dunia dilengkapi dengan teknologi yang serba canggih. penggunaan telefon pintar sangat berleluasa di dalam sektor pelancongan di Malaysia. Pelbagai aplikasi yang telah ditubuhkan untuk memudahkan para pelancong mencari tempat destinasi mereka dengan mudah dan pantas.

Advertisement

Kini, telah hadirnya aplikasi pelancongan seperti Traveloka, Hotel.com, Booking.com, SkyScanner dan lain-lain. Terdapat banyak kemudahan dalam sektor pelancongan dengan menggunakan aplikasi.

Dengan adanya aplikasi ini, para pelancong boleh mengakses aplikasi ini di mana mana sahaja. Kerana sekarang ini lebih mudah, pantas, dan jimat. Di mana kita tidak perlu dengan bantuan pembantu pelancong. Cuma kita hanya perlu sedikit masa untuk memuat turun aplikasi yang telah wujud di dalam setiap telefon pintar.

Seperti mana kita tahu bahawa ada applikasi yang percuma dan juga ada yang dikenakan bayaran untuk memuat turun aplikasi tersebut. Demi, kita tidak mahu ketinggalan dalam dunia yang serba pantas, kerajaan telah menubuhkan pelbagai aplikasi yang berkaitan dengan penembahan hotel, penempahan tiket penerbangan, dan lain-lain lagi.

Oleh itu, pihak pengkaji telah mencadangkan sesuatu aplikasi pelancongan yang tekandung maklumat-maklumat yang berkaitan dengan senarai tempat-tempat rekreasi yang menarik dan juga pusat perkhidmatan kesihatan yang dinamakan sebagai I-tourism.

I-tourism ini merupakan salah satu aplikasi pelancongan yang mampu untuk membantu semua pelancong agar mudah untuk mencari destinasi yang diingini oleh mereka. Sudah tentu, para pelancong ingin mencari tempat rekreasi yang menarik untuk melakukan aktiviti-aktiviti jasmani. Sebenarnya Malaysia banyak tempat-tempat rekreasi yang menarik dan dilengkapi dengan fasiliti-fasiliti yang mencukupi.

Selain itu, terdapat satu aplikasi yang terkandung dengan maklumat-maklumat hospital atau pusat kesihatan yang dilengkapi dengan fasiliti yang berlandaskan syariat Islam. Contohnya terdiri dari 5 komponen yang mengikut syariat. Pertamanya, Memahami prinsip asas dalam syariah semasa melakukan perkhidmatan kesihatan, menyediakan makanan yang halal, memahami prinsip dalam muamalat, melaksanakan konsep Islam yang diperintahkan dan akhir sekali, menubuhkan nilai-nilai Islam dalam bertoleransi dengan organisasi yang mengikut landasan syariat Islam.

Komponen ini telah diperkenalkan oleh Abdul rashid Abdul Rahman di dalam artikelnya yang bertajuk “Shari’ah Compliant Hospital; From Concept to Reality: A Malaysian Experience” yang telah diterbitkan di dalam “Journal of Medical Science“.

Aplikasi ini merupakan satu paradigma sangat diamati oleh para pelancong agar mudah mendapat perkhidmatan-perkhidmatan kesihatan yang berkualiti dan bersih. Aplikasi ini sangat sejajar dengan meningkatkan imej negara dalam sektor pelancongan kesihatan.

Berdasarkan kepada laporan Malaysia Healthcare Travel Council mencatatkan pelancongan kesihatan sangat berkembang pesat di Malaysia dalam linkungan 15 peratus bagi setiap tahun.

Oleh itu, antara negara-negara yang telah melaksanakan Muslim-Friendly Hospital adalah Thailand, Singapura dan Malaysia. Namun, Perkhidmatan sudah dilaksanakan bagi setiap pusat kesihatan di Malaysia seperti KPJ Healthcare. Kebanyakan pelancong inginkan rawatan lebih berkualiti tinggi dan profesional, selain harga ditawarkan berpatutan. Dan juga kerajaan Malaysia perlu meningkatkan lagi dan sumbangan dalam sektor pelancongan kesihatan.

Lebih membanggakan, Ini adalah satu inisiatif untuk menaiktaraf imej negara dalam sektor pelancongan perubatan dan kesihatan. Diharapkan, I-tourism ini mampu menjadi satu keunikan dalam industri pelancongan agar dapat mengenalkan cara terbaru mengikut zaman teknologi ini dalam urusan pelancongan.

Oleh itu, dengan wujud aplikasi ini mampu untuk mempromosikan tempat-tempat rekreasi yang menarik seterusnya mampu meningkat usaha dalam membangunkan sektor pelancongan secara holistik. – HARAKAHDAILY 15/10/2018

Penulis ialah mahasiswa Universiti Sains Islam Malaysia.