Makanlah babi sebanyak mana pun!

TELAH tular di kalangan DAP yang gagah di kalangan gabungan PH yang berkuasa mempertahan dan mahu membudayakan pesta arak setiap Oktober kerana arak bukan larangan agama yang dianuti DAP.

Advertisement

Apa hak yang kukuh bagi umat Islam membantahnya sedang Islam tidak menghalang lain-lain agama mngamalkan kepercayaannya.

Umat Islam tidak membantah bukan Islam Cina makan babi sebanyak-banyaknya dan tidak mengganggu suku India tertentu makan biawak sekenyang-kenyangnya kerana ia adalah makanan mereka. Orang yang kenyang babi tidak mengganggu orang lain.

Cuma yang orang Islam bangkitkan menternak babi di perkampungan semua kaum kerana najis dan pencemarannya. Kubang kerbau juga kotor, bukan najis berat – mughalazah, babi dan anjing – bagi semua. Tetapi bila ada bantahan kubang kerbau mengganggu penduduk, semua pihak wajar peka dengan bantahan itu.

Islam menjauhi babi justeru haramnya dan babi adalah keutamaan kedua bila Nabi Isa al-Masih diturunkan semula ke dunia. Pertama mengalahkan Dajjal, kedua memerintah membunuh babi di muka bumi.

Jika Singapura tidak mahu ada kandang babi, mengapa tempat yang ada Islam boleh ada kandang babi.

Apapun tiada larangan makan babi sebanyak-banyaknya dan berniaga babi. Tetapi arak boleh mengganggu orang lain. Pengaruh arak boleh mengancam keselamatan ibu bapa sendiri.

Peraturan jalan raya tidak melarang orang kenyang babi memandu, tetapi salah memandu bagi yang dipengaruhi arak.

Orang Melayu umumnya mengutuk Inggeris ketika masuk Tanah Besar China dua abad lalu menjamu candu murah kepada rakyatnya kerana ia membinasakan manusiawi bangsa Cina. Chairman Mao Zedung mengikut wartawan agung Mesir, Hasnain Haikal dalam bukunya, Cairo Document, menyediakan sebanyak-banyak dadah kepada ribuan tentera Amerika dalam perang Vietnam dulu bagi membalas dendam Inggeris menjamu candu kepada rakyat China.

Pemadat dadah soldadu Amerika yang pulang dari Vietnam mengedar dadah kepada seluruh penduduk dunia sekalipun perang Vietnam sudah selesai 40 tahun lalu tetapi penduduk dunia masih bergelut dengan perang dadah.

Mungkin apa juga jenis arak tidak buruk racun candu, tetapi pengaruh arak boleh menjadikan pemabuknya seperti babi menyondol apa saja.

Arak bukan benda yang disukai oleh pemimpin besar Singapura Lee Kuan Yew, penganut Kristian Cina dan pemimpin besar India, Jawaharlal Pandit Nehru, penganut Hindu. Kedua-duanya tidak meneguk arak. Bahkan Kuan Yew bangga menjadi seorang Puritan – non alcoholic, tidak berjudi dan bukan kaki betina.

Dari sudut itu Kuan Yew dan Nehru adalah jauh lebih bermoral daripada setengah pemimpin Islam. Bukan kerana Islam mereka menjauhi arak tetapi arak itu pemusnah kemanusiaan.

Mengapa Cina DAP dan India DAP tidak mencontohi Cina Kuan Yew dan Hindu Nehru menjauhi arak?

Adalah benar Kuan Yew tidak memerangi arak di Singapura dan Nehru tidak memerangi arak di India. Ia adalah kelemahan mereka sebagai pemimpin manusia di negeri masing-masing, tetapi mereka menjauhi arak.

Sepenuh tenaga Mahathir memerangi rokok semasa pemerintahannya, tetapi pengaruh DAP yang kuat seolah-olah menjadikan kerajaan barunya liberal dalam isu pesta arak Oktober.

Dasar pro arak DAP atas pesta itu menjauhkan parti itu dan parti sekutunya jangka panjang dari orang Melayu. Ia akan sendirinya memayahkan penyatuan bangsa Malaysia. Sebagaimana BN ditinggalkan bukan Melayu dan Melayu pula selepas Mahathir dan Anwar akan ditinggalkan orang Melayu.

Pesta arak antara pelan ahli kitab mengembalikan dunia ke alam jahiliah. – HARAKAHDAILY 19/10/2018