Menteri jamin selamat tapi culik masih berlaku

KUALA LUMPUR: Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu yang mendakwa keselamatan pantai timur Sabah sudah terjamin ternyata tidak tepat apabila seorang wakil rakyat dari negeri itu mempertikaikan kesahihannya.

Advertisement

Ahli Parlimen Tuaran, Dato’ Seri Panglima Wilfred Madius Tangau berkata, satu kejadian penculikan di kawasan itu masih juga berlaku baru-baru ini.

Malah kata beliau, seorang pelabur dari negara Jepun juga lari gara-gara bimbang aspek keselamatannya tidak dapat diberi jaminan oleh kerajaan.

“Sebenarnya, keadaan keselamatan khususnya di bahagian pantai timur Sabah belum terjamin sepenuh, isu ini tidak boleh diperlekeh dan jangan cakap sebarangan.

“Walaupun Menteri Pertahanan sebelum ini menjamin keselamatannya, ramai pelancong sudah datang, pelabur pun ramai datang, tetapi semua itu tidak tepat,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 di Dewan Rakyat, petang ini.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya pangkalan tentera di pantai barat Sabah dipindahkan ke pantai timur bagi memperkasakan lagi aspek keselamatan di kawasan itu.

Kawasan tersebut dikawal oleh Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) yang meliputi 1,400 km bermula dari Kudat hingga Tawau.

ESSCOM diwujudkan bagi menguatkan lagi kawalan keselamatan maritim di bahagian timur Sabah susulan dengan krisis pencerobohan baru-baru ini selain menhalang kegiatan pengganas. – HARAKAHDAILY 23/10/2018