Tragedi Lion Air: PAS ucap takziah

SAYA berkongsi rasa sedih dan dukacitadengan tragedi pesawat Lion Air JT610 yang terhempas di Laut Jawa bersama 188 penumpang dan anak kapal pagi tadi.

Advertisement

Saya mengucapkan takziah kepada ahli keluarga mangsa. Semoga tabah dan sabar menghadapi ujian ini, pastinya ada hikmah di sebalik tragedi ini buat hamba Allah yang beriman.

Sesungguhnya Allah mengajar hamba-Nya ketika menerima musibah:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157(

“Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (155) Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali) (156) Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)” (Surah Al-Baqarah: 155-157)

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS – HARAKAHDAILY 29/10/2018