ICERD wajib ditentang, gugatan kepada negara

KEPUTUSAN PH untuk meratifikasi ICERD adalah sikap unilateral; tanpa merundingkannya dengan pelbagai pihak terutama Raja-raja Melayu. Juga dengan golongan rakyat terbesar sebagai pemegang taruh utama hal ini sebelum pelaksanaan yang bakal menyentuh sensitiviti survival Islam dan Melayu di tanah air ini.

Advertisement

Ia jelas membelakangkan Raja-raja Melayu selaku Ketua Agama Islam di peringkat negeri dan Persekutuan. Ratifikasi ICERD diusahakan secepatnya tanpa rundingan, persetujuan mahu pun perkenan Raja-raja Melayu atau Majlis Raja-raja. Sedangkan isu ini cukup kritikal dan memberi impak ke atas survival negara bangsa Malaysia.

Ketiadaan usaha untuk merundingkan isu ratifikasi ini secara meluas dengan rakyat, sebaliknya tergesa-gesa dalam suku pertama 2019; jelas bercanggah dengan prinsip dilaungkan PH. Walhal kononnya selama ini PH memperjuangkan prinsip keterangkuman (inclusivity), ketelusan (transparency) dan demokrasi.

Ini menunjukkan PH begitu angkuh membelakangkan prinsip dan juga penghormatan kepada institusi beraja yang merupakan tiang seri negara kita. Persoalan juga, dalam keadaan begitu banyak janji Manifesto PH yang belum dan gagal ditunaikan, mengapa terburu-buru untuk menandatangani ICERD secepat ini?

Menerusi ratifikasi ICERD, pelbagai persetujuan telah dimeterai dalam konstruk ‘ala-kontrak sosial’ antara Raja-raja Melayu, kaum Melayu, anak negeri Sabah dan Sarawak, serta kaum bukan Melayu akan kembali dirungkai dan diperdebatkan. Sedangkan ia telah sedia tersemat dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

ICERD jelas sekali membuka ‘kotak pandora’ apabila bakal memberi ruang kepada pihak yang kuat berusaha sejak sekian lama mahu mengubah landskap politik negara ditunjangi Melayu, Islam dan Beraja. Antaranya, Perkara 153 yang menyentuh kedudukan istimewa Melayu dan anak negeri Bumiputera Sabah dan Sarawak akan segera dicabar.

Sandaran bahawa negara-negara Arab yang tidak demokratik dan monarki sekalipun turut meratifikasi ICERD, menjelaskan lagi betapa sempit dan cetek pemikiran pemimpin PH. Hujah dangkal begini menunjukkan penuturnya tidak faham komposisi demografi kaum yang cukup berbeza antara negara Arab dengan Malaysia.

Malaysia masih berada dalam keadaan di mana kerajaan perlu untuk mengimbangi antara kepentingan umat Melayu Islam dengan bukan Melayu. Jika selama ini kita berjaya mengekalkan keamanan dan kestabilan politik akomodatif menerusi acuan sendiri, maka mengapa perlu tunduk kepada telunjuk tali barut dengan meratifikasi ICERD?

Suara penentangan terhadap keghairahan PH ini juga sedang dinyatakan begitu banyak pihak. Antaranya juga adalah bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad yang amat dihormati. Beliau telah memberi amaran keras kepada Kerajaan PH berhubung hakikat dan implikasi terhadap keputusan meratifikasinya.

Sehubungan dengan itu, kami mendesak Kerajaan PH menghentikan segera usaha ini kerana ia bakal menggugat perpaduan, keharmonian, keselamatan dan keamanan negara. PH perlu sedar, sikap degil mereka hanya akan mengundang bantahan keras rakyat atas cinta mereka mempertahankan negara ini.

“Islam Memimpin”
“Terus Mara”

YB USTAZ HISHAMUDDIN ABDUL KARIM
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia

*ICERD – International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination – HARAKAHDAILY 4/11/2018