Berhemah tangani insiden ikut lunas perundangan

INSIDEN yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam, USJ, Subang Jaya, Selangor mesti ditangani secara berhemah. Semua pihak perlu berada dalam pendekatan tenang bagi mengelak ia terus berlarutan dan menjadi semakin panas dan parah. Menyeret kepada sebarang isu yang menjurangkan harus dijauhi.

Advertisement

Jangan ada mana-mana pihak bersikap menangguk di air keruh untuk menjadi juara yang sebenarnya melaga-lagakan antara kalangan terlibat hingga bertelagah. Apatah lagi meniupkan api kebencian dan sentimen perkauman atau agama hingga mempertaruhkan keamanan dan keharmonian masyarakat negara ini.

Kami menyeru agar sebarang pertikaian, salah faham atau urusan berkaitan diselesaikan ke meja rundingan. Serta dengan penuh berhemah dan patuh untuk ditangani semua itu mengikut lunas undang-undang negara. Manfaatkan pihak-pihak perantara yang diyakini, selain berikan kepercayaan kepada pihak keselamatan.

Kami percaya semua pihak berautoriti akan menghadapi isu ini secara profesional dan diselesaikan secara baik tanpa campur tangan pihak berniat serong dan berkepentingan peribadi. Kami juga menyeru seluruh rakyat bersikap matang dan terbuka hingga ketegangan dapat diredakan dan keamanan dikecapi semula.

“Islam Memimpin”
“Terus Mara”

IR HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 28/11/2018