Ke Ipoh bertemu Assabiqun Perak

SubkyLatif

PADA 1 Disember lalu bertemu Assabiqun Perak begi mendapatkan maklumat tentang jasawan PAS yang kini tidak cergas dalam arus perdana parti disebabkan lanjut usia, uzur dan wajar urusan parti diserahkan kepada yang lebih muda dan bertenaga.

Advertisement

Dan sebenarnya Assabiqun itu ditubuhkan adalah bagi memantau keadaan dan kebajikan orang-orang yang pernah berperanan dalam parti sebelum ini tetapi sekarang tidak dapat cergas lagi.

Orang-orang yang saya namai jasawan kerana pernah berjasa dalam jamaah. Orang lama yang berjasa biasanya dibangsakan sebagai veteran. Tetapi saya tidak suka kalimah itu, sekalipun veteran itu mengandungi makna yang baik, kerana kalimah itu digunakan di dunia bagi bekas tentera yang berjasa bagi masyarakatnya.

Mereka berjasa untuk masyarakatnya, tetapi bagi pejuang kebebasan dan kemerdekaan di Asia dan Afrika termasuk wilayah Islam, veteran perang dunia, perang Korea, perang Teluk, mereka adalah pembunuh pejuang Islam dan pejuang kebebasan di Asia dan Afrika.

Maka bagi para jasawan PAS yang bergerak mendaulatkan kalimah Allah, boleh rasa terhina dibangsakan dengan veteran. Kerananya PAS memilih Assabiqun.

Saya dimaklumkan oleh Dr Daeng Sanusi Mariok, bekas Naib Presiden PAS, kurang satu 80 tahun, para jasawan itu rata-rata rasa terbiar sesudah tiada dalam arus perdana perjuangan.

Tidak semua Kawasan PAS Perak menghantar wakil dalam perjumpaan di Ipoh itu.

Wakil Assabiqun satu kawasan di Ipoh mengesahkan dia sendiri rasa terbiar. Dia acap menginap di hospital. Masa di luar hospital dia sertai juga majlis-majlis PAS dan ambil tahu rakan-rakan PAS. Tetapi dia jarang diziarahi terutama bila menginap di hospital.

Dia sangat gembira jika Assabiqun ini dapat digerakkan mendekati jasawannya.

Assabiqun Taiping memberitahu, jasawan di kawasannya kembali bersemangat bila Assabiqun ditubuhkan di Taiping. Mereka rasa dikenang.

Assabiqun Gopeng dapat mengesan setakat ini sekitar 80 orang jasawan itu. Setiap petang Jumaat sekumpulan beberapa orang mengunjungi jasawan di rumahnya. Setiap jasawan yang dikunjungi amat ceria, berbesar hati menyambut kunjungan itu. Yang uzur rasa segar kerana diziarahi oleh rakan-rakan separti.

Dapat melepas rindu. Rupanya mereka masih dikenang. Jika boleh datanglah selalu. Itu harapan mereka.

Kegiatan Assabiqun Gopeng itu terpuji. Patut semua kawasan di seluruh negara buat begitu. Tetapi kunjung itu seminggu sekali. Yang hendak dikunjungi 80 orang. Untuk menyelesaikan kunjuing ke atas 80 orang itu memerlukan sekitar 15 bulan. 15 bulan atau lebih setahun baru dapat pergi ke rumah yang pertama. Lepas 15 bulan baru seorang itu dikunjungi lagi.

Lepas 15 bulan baru seorang itu dikunjung kali kedua. Ia belum dapat memenuhi keperluan mendekati orang lama itu.

Perlu fikirkan mekanisma lain supaya mereka terasa didekati. Sudah lama saya cadangkan Dewan Pemuda jadi anak angkat kepada setiap warga Assabiqun. Tapi kami belum dapat berbincang. Sebabnya saya sibuk dan Pemda pun sibuk. Justeru semua sibuk itu sekalian jasawan terbiar dan meninggalkan parti.

Pemuda di setiap tempat jumpa Assabiqun setempat atau tolong PAS wujudkan Assabiqun di tempat masing-masing. Setiap Pemuda jadi anak angkat kepada seorang Assabiqun. Dua minggu sekali kunjungi bapa angkat itu.

Ajak sama pergi beberapa orang lagi. Tanya apa anak angkat perlu buat? Apa dua kali sebulan mereka dikunjungi. Tidaklah mereka sunyi. Pemuda bila tua nanti mahu dia dikunjungi selalu.

Pesuruhjaya mesti atur hal ini! – HARAKAHDAILY 9/12/2018