Nasib Kg Jebak Puyoh kini mula berubah

KAMPUNG Jebak Puyoh dalam Dun Jabi bukanlah sebuah kampung di pendalaman. Jaraknya hanya sekitar 3 km dari Pekan Jabi. Sekarang ada 14 keluarga yang menjadi penghuni kampung ini yang telah diterokai sejak dari tahun 40-an lagi.

Advertisement

Ketika pemimpin kerajaan dulu bercakap berdegar-degar tentang pembangunan itu dan ini, sukar untuk dipercayai apabila penghuni Kampung Jebak Puyoh terpaksa meredah jalan yang becak di musim hujan dan berdebu di musim kemarau untuk keluar dan masuk ke kampung mereka. Itulah satu-satunya pilihan jalan yang ada.

Mungkin lantaran majoriti penduduk kampung ini mengambil pendirian politik yang berbeza dengan parti pemerintah, rintihan dan rayuan mereka untuk mendapatkan sebatang jalan yang selesa tidak pernah diambil hirau. Saya telah lama menitiskan air mata bersama penduduk kampung yang tak berdaya walau kita sedar tanpa kuasa air mata tak mampu merubah keadaan.

Kemenangan kurnian Allah dalam PRU14 memberikan peluang untuk kita merubah sejarah panjang duka orang Kampung Jebak Puyoh Kerandang melalui jalan yang becak dan berdebu sejak berpuluh tahun.

Kita tunaikan sedikit janji dan saya sangat bersyukur Allah mempermudahkan urusan ini.

Dari hari pertama saya memasuki pejabat di Wisma Darul Iman pada bulan Mei lepas, saya panggil Pegawai UPEN untuk bincang hal Jalan Jebak Puyoh. Prosesnya agak panjang dan berliku. Saya berusaha keras ke arah ini. Akhirnya episod duka bakal berakhir.

Sangat terharu menerima kiriman whatsapp dari beberapa orang anak Kampung Jebak Puyoh, Jabi. Maksudnya hanya nak menyampaikan ucapan terima kasih walau sebenarnya saya tak berhak menerima ucapan terima kasih.

Saya hanya melaksanakan sedikit tugas dari bebanan amanah yang dipikul. Rakyat Jebak Puyoh berhak mendapat lebih dari ini. Sejak dari merdeka mereka dinafikan dari menikmati kemudahan jalan kampung yang paling asas. Punca kenapa mereka dinafikan, jemputlah sendiri datang bertandang ke Jebak Puyoh dan dengar sendiri dari mulut orang kampung. Saya tak berminat mengungkit apa yang telah berlalu. Kita berjalan ke hadapan.

Apabila membelek kembali beberapa keping foto yang sempat dirakam ketika berulang kali saya bertandang ke Jebak Puyoh sebelum ini. Air mata saya menitis. Biarlah susunan gambar yang dipaparkan ini berbicara sendiri.

Jalan yang dibina telah siap sekitar 60 peratus. Tak lama lagi insyaAllah duka adik kakak Jebak Puyoh lalu jalan becak dan berdebu akan berakhir.

YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu – HARAKAHDAILY 31/12/2018

IMG 20181231 WA0011   

IMG 20181231 WA0010

IMG 20181231 WA0009 

IMG 20181231 WA0008

IMG 20181231 WA0006

IMG 20181231 WA0004