PAS P. Pinang santuni warga rumah perlindungan

BUKIT MERTAJAM: PAS Pulau Pinang telah mengadakan lawatan ke rumah perlindungan Community AIDS Service Penang (CASP) Zon Utara, di sini semalam.

Advertisement

Lawatan bersama Ketua Penerangan PAS Pulau Pinang, Ustaz Mohd Yusni Mat Piah yang juga Adun Penaga itu turut disertai Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Pulau Pinang, Amir Hamzah.

Penyelia CASP, B Kuganeshwari berkata, NGO tersebut telah ditubuhkan sejak tahun 1989 dengan memberi kaunseling kepada mereka-mereka yang dijangkiti virus HIV.

Hinggalah pada tahun 2006 maklumnya, CASP membuka rumah perlindungan tersebut terutama untuk penghidap HIV yang tidak mempunyai keluarga di mana ia memberikan perlindungan percuma.

CASP yang juga berdaftar dengan Majlis AIDS Malaysia itu beroperasi dengan geran dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan sumbangan orang ramai di mana ia terbuka kepada pesakit HIV tanpa mengira agama, bangsa dan jantina.

Bagaimanapun menurut Kuganeshwari, CASP memerlukan sokongan dan dana untuk terus berkhidmat selain keperluan bagi penggajian kakitangan berkaitan di mana kini sedang merawat 14 penghidap HIV.

Jelas beliau, mereka akan dirawat sehingga sihat dan kembali bekerja serta bebas hidup dalam masyarakat, selain terus memberi sesi sokong bantu di Hospital Pulau Pinang menerusi khidmat Rakan Sokong Kepatuhan Rawatan.

Seru beliau, pihaknya juga memerlukan lebih ramai sukarelawan untuk berganding bahu membanteras HIV di mana kini semakin ramai golongan belia terjebak akibat seks sejenis. – HARAKAHDAILY 18/1/2019   

IMG 20190118 WA0000

IMG 20190118 WA0001

IMG 20190118 WA0002