PH kempen guna jentera kerajaan

TINDAKAN seorang Timbalan Menteri Pakatan Harapan menyalahgunakan kenderaan Pejabat Hutan Daerah Raub untuk tujuan kempen Pilihan Raya Kecil Cameron Highland telah menonjolkan lagi perangai ‘cakap tak serupa bikin’ Pakatan Harapan.

Advertisement

Difahamkan sebanyak 5 buah kenderaan Jabatan Hutan Negeri Pahang telah dipinjamkan kepada Timbalan Menteri itu atas kapasiti jawatan melalui satu surat arahan yang dikeluarkan Pejabat Timbalan Menteri untuk tujuan membuat program Ramah Mesra bersama Orang Asli.

Setakat ini hanya sebuah kenderaan ditemui digunakan untuk berkempen. Di manakah 4 lagi buah kenderaan yang dipinjam?

Sebelum berkuasa, para pimpinan Pakatan Harapan melalui Bersih sering menganjurkan perhimpunan bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil, kerana apa yang dituntut tidak didengari dan dilaksanakan oleh BN.

Kini kebanyakan pimpinan PH sudah berada di dalam kerajaan, tapi malangnya pilihan raya belum menjadi lebih bersih dan adil berbanding dulu walaupun sudah hampir 9 bulan berkuasa. Lebih mendukacitakan ialah mereka sedang melakukan perkara yang mereka kutuk sehabis-habisnya terhadap BN dahulu ketika mereka di pembangunan.

Bukan itu sahaja, Bersih yang memberikan kritikan terhadap ‘Undi PH jika inginkan pembangunan’ turut dicemuh. Para pimpinan PH kini hanya tahu membisu dan ada yang cuba mempertahankan kemungkaran yang nyata.

Ironinya, PRK Cameron Highland ini diadakan kerana Pilihan Raya Umum ke-14 kawasan ini didapati tidak bersih dan adil. Namun, segala yang berlaku setakat hari ini di PRK Cameron Highland menyebabkan keputusan mahkamah yang bersejarah tempoh hari menjadi bahan sindiran.

Tindakan PH melanggar pelbagai janji dan ikrar sendiri sejurus selepas berkuasa menyebabkan imej perangai ‘cakap tak serupa bikin’ PH semakin terpahat di sanubari rakyat.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Timbalan Presiden PAS
Ahli Parlimen Kubang Kerian
21 Januari 2019 – HARAKAHDAILY 21/1/2019