Formula taawun, Islam memimpin

KEJAYAAN calon BN, Ramli Mohd Nor dalam PRK Cameron Highlands dari suku Orang Asli mencerahkan taawun PAS-Umno boleh dimulakan sebagai strategi bersama PRU15.

Advertisement

Setakat ini strategi PAS untuk PRK hingga PRU15 ialah satu lawan satu. Ia telah dilaksanakan sepanjang PRK pasca PRU14 dan jerat itu sudah mengena di Cameron Highlands. Formula yang PAS pakai untuk menyokong calon BN ialah Islam memimpin, satu rahmat yang Allah sejak diturunkan ke bumi.

Apakah ia dinyatakan secara terang atau sir tengok hikmatnya. Rasulullah SAW menyebarkan Islam di Mekah secara sir dulu. Hari pertama Umar al-Khatab menerima Islam mahu tidak sir lagi. Ingat beberapa ketika Allah mewahyukan dakwah terbuka.

Semua itu perkembangan zaman Assabiqun – kumpulan pertama mula-mula menerima Islam. Mesej yang baginda dan Assabiqun bawa ialah Islam memimpin. Itulah yang dicapai di Madinah.

Formula yang PAS perkenalkan di muktamar di Terengganu beberapa bulan dulu belum disyaratkan kepada Umno. Dakwah itu dipercayai sudah tiba. Itulah pegangan setiap agama, satu-satunya diterima di sisi Allah. Jangan was-was berpegang dengan formula Allah.

Dr. Asyraf Wajdi mendedahkan analisis Dr. Kamarul Zaman Yusuf dari UUM, jika Umno-PAS bertaawun dalam PRU14 dulu, PH tidak dapat tawan Putrajaya dan Anwar Ibrahim pun tak terampun lagi. Taawun PAS-BN boleh raih 126 kerusi Parlimen, sapu bersih empat negeri – Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Majoriti 2/3 di beberapa negeri seperti Perak, Selangor, Johor dan lain-lain.

Setahun sebelum PRU14, setelah lama tidak bertemu Cikgu Mustafa Ali kami bermotokar jauh. Dia tanya saya kemungkinan PAS-Umno taawun PRU14. Dia yakin jika ada taawun, BN-PAS mungkin boleh tubuh kerajaan 2/3.

Saya terkejut lontaran itu dari Mustafa. Kami bercakap panjang tentang pro dan kontranya.

Saya tidak tolak ia boleh dicapai. Jika taawun ada andaian itu tidak mustahil. PAS mungkin dapat bentuk kerajaan bersama BN. Yang payah bukan memenangi PRU itu, tetapi taawun itu yang payah dicapai.

Risiko tetap ada pada PAS. Jika risiko itu rendah, kalah menang tidak banyak kesan dan untungnya. Lagi tinggi risikonya lagi besar padah atau lebih besar pula untungnya.

Semua percaya tidak susah bagi Najib menerima taawun, mahal dia berkehendak sangat perkiraan itu. Dia dipercayai orang tahu betul-betul tahu isi dan luaran politik kerajaannya.

Yang menghalang taawun itu kiranya disetujui oleh PAS ialah kumpulan Tengku Razaleigh dan Umno Kelantan pimpinan Mustafa Mohamad.

Perpecahan PAS dengan Pakatan Rakyat dan pergolakan dalam PAS sehingga ada yang membentuk parti bagi menggantinya dalam kerjasama pembangkang adalah peluang terbaik bagi Umno untuk menebus kekalahannya 28 tahun di Kelantan.

Pertandingan tiga penjuru dikira PAS tidak dapat mempertahankan kuasanya, maka BN yang dikira gagah lagi akan dapat membentuk kerajaan di Kelantan.

Isi penghalang taawun payah dicapai.

Dan masalah besar yang PAS hadapi ialah taawun pada masa itu akan mengekalkan Najib sebagai Perdana Menteri. Ia adalah perkara payah yang PAS terpaksa pikul.

Jika beberapa perkara itu PAS dapat atasi dan Najib juga dapat atasi, Putrajaya tidak akan terlepas kepada PH dan dengan tiga penjuru itu pun PH tidak tunggu harapan, apa lagilah kalau ada taawun.

Dengan semua kepayahan itu PAS ambil jalan tengah. BN tidak PH pun tidak, seperti barat tidak, timur pun tidak, Islam di tengah. Taawun pilihan terbaik menghadapi PH. – HARAKAHDAILY 2/1/2019