Longkang tersumbat, tidak dibersih – CAP

PULAU PINANG: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) untuk meningkatkan usaha pembersihan longkang di Pulau Pinang untuk mencegah merebaknya penyakit.

Advertisement

sm idrisPresidennya, SM Mohamed Idris berkata, tinjauan CAP baru-baru ini di pelbagai lokasi mendapati banyak longkang tersumbat yang tidak dibersihkan dan dipenuhi dengan minyak gris.

Katanya, sampah yang dibuang ke dalam longkang menyebabkan ia tersumbat dan mengeluarkan bau yang busuk dan keadaan musim yang kering memburukkan lagi keadaan.

Beliau berkata, bau longkang yang busuk memberikan imej yang buruk kepada negeri yang menjadi destinasi utama pelancongan dan ia juga mendedahkan bahaya kesihatan kepada penduduk memandangkan longkang yang kotor menarik tikus, lipas dan nyamuk.

Menruutnya, Jabatan Kesihatan Pulau Pinang baru-baru ini berkata terdapat peningkatan dalam kes denggi.

Katanya, antara kawasan yang terjejas dengan teruknya ialah Jalan Tun Sardon, Jalan Dato Kramat, Jalan Sultan Azlan Shah, Jalan Utama, Jalan Macalister, Jalan Gurdwara, Jalan Jones, dan kebanyakan longkang di Ayer Itam dan Bayan Baru di kawasan Pulau Pinang manakala Jalan Kampung Gajah, Jalan Bagan Luar dan Jalan Kampung Bengali di Seberang Perai.

Tambahnya, MBPP dan MPSP perlu bertindak proaktif dan tidak menunggu sehingga aduan dibuat.

“Longkang di Pulau Pinang perlu juga ditambah baik bagi memenuhi kepadatan penduduk di banyak kawasan,” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Katanya lagi, kerajaan negeri juga mestilah mengarahkan agensi yang berkenaan untuk menambah baik sistem longkang yang lama sebelum sebarang projek baharu dijalankan.

Ini, ujar beliau termasuklah melebar dan mendalamkan longkang yang sedia ada supaya air sisa mampu untuk mengalir dengan lancar tanpa sebarang halangan. – HARAKAHDAILY 9/2/2019