Kerjasama PAS-Umno berdasar syariat Islam

KANGAR: Faktor agama Islam yang dilihat semakin hari semakin dinodai akhirnya mencetus kerjasama rapat antara dua parti Melayu terbesar di negara ini.

Advertisement

Mursyidul Am PAS Dato’ Ustaz Hashim Jasin berkata, dahulu kerjasama antara PAS dan Umno tiada asas seperti yang berlaku sekarang.

“Dahulu tiada asas untuk kita bekerjasama dengan Umno, namun kini apabila Islam mula dinodai maka keadaan memudahkan usaha penyatuan antara PAS dan Umno.

“Oleh sebab itu pada PRK di Cameron Highlands, kita mengambil satu sikap untuk bertaawun dan natijahnya kita telah mencapai kemenangan,” katanya kepada media di sini semalam.

Selasa lepas berlangsung pertemuan rasmi antara pemimpin utama PAS dan Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra sejak taawun kedua-dua parti berlaku pada Pilihan Raya Kecil pasca 9 Mei 2018.

Ustaz Hashim berkata, PRK Cameron Highlands dan Semenyih membuktikan apabila dua parti besar ini berkerjasama dapat menghasilkan kemenangan.

“Semangat dan penerimaan ahli-ahli PAS dan Umno ke arah perpaduan semakin hari semakin mendapat sambutan,” katanya.

Beliau juga berkata, keputusan yang dibuat PAS tersebut adalah berlandaskan hukum dan syariat Islam. – HARAKAHDAILY 7/3/2019