LGE: Pemuda PAS, Umno dan MIC lapor polis

KAMI hari ini melahirkan rasa kesal dan marah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Lim Guan Eng (Menteri Kewangan) yang mengatakan Umno dan PAS telah ‘mengisytiharkan perang’ kepada orang masyarakat bukan Melayu.

Advertisement

Kenyataan ini jelas biadab, rasis dan tidak bertanggungjawab yang jelas boleh menggugat perpaduan kaum dan keharmonian negara.

Jelas menunjukkan sikap Lim Guan Eng yang pendendam dan iri hati terhadap kerjasama antara Umno dan PAS ini. Beliau seperti ‘panas punggung’ dan ‘cacing kepanasan’ melihat hubungan baik yang semakin kukuh dua parti Melayu dan Islam terbesar di Malaysia ini.

Ditambah pula dengan 2 kekalahan besar Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highland dan Dun Semenyih yang menyaksikan kerjasama kedua-dua parti telah mencapai kemenangan yang cukup selesa dan diterima rakyat khususnya pengundi-pengundi Melayu.

Kenapa Lim Guan Eng perlu takut dengan situasi ini? Sehinggakan terpaksa mengeluarkan kenyataan biadab serta dangkal seperti ini. Cerminlah diri sendiri terlebih dahulu. Beliau seringkali mengatakan Umno dan PAS rasis tetapi sebaliknya dengan kenyataan beliaulah yang sebenarnya rasis.

Sebagai Menteri Kanan dalam Kerajaan PH, bukan ini jadi isu utama. Kembalikan keyakinan rakyat kepada Kerajaan PH dengan menunaikan segala Manifesto PH pada PRU14 yang lepas. Selesaikan banyak masalah rakyat seperti menangani kos barang semakin meningkat, beban kehidupan rakyat, masalah bantuan petani, pesawah dan banyak lagi yang boleh dilakukan dalam membantu meningkatkan ekonomi negara.

Kami ingin menggesa kepada pihak polis dan berkuasa agar satu tindakan tegas perlu diambil khususnya Akta Hasutan kepada Lim Guan Eng yang jelas kenyataannya boleh menggugat keamanan dan keharmonian antara kaum di Malaysia. Perkara ini cukup serius dan membimbangkan.

Kami juga ingin mendesak agar beliau memohon maaf atas kenyataan tersebut dan meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan atas tanggungjawab mengeluarkan kenyataan biadab ini.

Terima kasih

Salam hormat dari kami,

1.     MOHD NORHIESAM HAJI ISMAIL
(Ketua Pergerakan Pemuda Umno Nibong Tebal)

2.     ABDUL MUSHAWWIR ABD RASHID
(Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Nibong Tebal)

3.     ELLANGOVAN A/L GENGAN

(Ketua Pemuda MIC Nibong Tebal) – HARAKAHDAILY 8/3/2019

IMG 20190308 WA0054