Mengapa tidak ambil KJ?

TIDAKLAH saya mewakili pandangan rasmi PAS dan tidaklah PAS patut campur urusan dalaman Umno dan BN.

Advertisement

Tetapi mengapa tidak ambil Khairy Jamaluddin (KJ), MP Rembau untuk jadi Setiausaha Agung Barisan Nasional, bukan mengamanahnya semula kepada Tengku Adnan setelah BN tidak dapat terima Datuk Nazri Aziz. Wibawa KJ belum disoal tetapi Ku Nan berdepan dengan kes yang payah hendak ditepis khususnya di kalangan PAS yang dalam proses hendak berdua dengan Umno sekarang.

Dengan tohmah yang Ku Nan hadapi kini payah PAS hendak menghadapi sakat Mahfuz Omar yang kerjanya sekarang mencari apa saja untuk memperli PAS. Tidaklah banyak sangat pengaruh sakatnya, tetapi seeloknya biar PAS tidak diganggu oleh masalah yang ada pada Umno.

Umno sendiri sudah banyak karenah politik yang ditinggalkan Najib dan kemudian memberi cuti kepada Datuk Zahid Hamidi yang berdepan kes-kes yang memayahkan Umno untuk menjawabnya.

Sekalipun badi politik Najib tidak tabu seperti mula BN tumbang dulu, seolah-olah marah semua kepadanya seperti tidak pernah berlaku. Najib membantu kemenangan BN di Cameron Highlands dan Semenyih. Mahathir seolah dipudarkan oleh penampilan Najib sekarang.

Apapun pandangan baru orang terhadap Najib, Zahid dan Ku Nan, sumbangan kepada politik berdua PAS/Umno lebih berkesan dibuat dari luar seperti sekarang daripada membawa mereka tampuk pemerintahan semula.

Mahathir sudah melangit penampilan politiknya dari luar pemerintahan. Bila kembali berkuasa semula, saham peribadinya jatuh.

Maka seeloknya Najib, Zahid dan lain-lain tolong taawun PAS-Umno dan pemulihan Umno oleh pemangku Presidennya, Datuk Seri Mohamad Hasan. Taawun tidak perlu buang masa dan tenaga menangkis tempelak Anwar dan Guan Eng.

Jika Tun Musa Hitam boleh tolong, seru semua sokong PAS-Umno, tak payah aktif semua dalam politik.

Apa yang Umno patut buat ambil KJ jadi SU BN. Wibawanya ada, sekarang pun dia tidak diberi kerja besar. Tentu PAS lebih senang dengan suasana baru dalam taawun. Bukan harapan kosong politik taawun untuk gantikan PH di Putrajaya dalam PRU15 nanti.

Mungkin ada renggangnya Najib dan KJ selepas Mei 2018. Dan Najib pun sudah rapat kembali dengan Umno dan rakyat. Maka mungkin payah KJ yang masuk dalam keadaan baru itu. Jika PAS dan Umno dapat menyelesaikan sengketa tradisionalnya, tentu sedikit geseran Najib dan KJ tidak jadi apa-apa masalah.

Baik Nazri Aziz, Ku Nan tiada apa takwil bagi PAS meneruskan misi politik yang besar itu, tetapi dengan KJ yang jadi perhatian merata itu main peranan besar dalam taawun yang selepasnya diyakini MCA dan MIC, maka politik taawun itu jauh lebih gagah dari slogan Reformasi yang tidak diketahui fekahnya.

Musa Hitam memberitahu saya. Dia solat tarawih di kediaman Perdana Menteri yang imamnya PM Abdullah Badawi sendiri. KJ jadi bilal. Dengan fasih dan lancar selawatnya antara tarawih itu seolah dia bilal besar yang berpengalaman.

Kata Tun Musa kepada bonda KJ, hebat anak awak jadi bilal tarawih. Jawab bondanya, kata Tun Musa, hendak jadi menantu PM hendak boleh buat semua.

Jika Musa Hitam ada pandangan tinggi kepadanya, tiada banyak masalah bagi PAS untuk menjaya program membangun masa depan ummah bagi dunia wawasan dan gagasasn sejahtera.

Maka tiada siapa boleh perli taawun yang berpandukan kepada ajaran Islam untuk semua. – HARAKAHDAILY 23/3/2019