ECRL: Macam mati hidup semula

RAKYAT seluruhnya memendam rasa dengan keperitan hidup dan perasaan selama di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib Razak selama sembilan tahun. Seperti mana pun dan seberat mana pun kos pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) antara Pelabuhan Klang ke Kota Bharu, menangis air mata darah semuanya apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengumumkan membatalkan projek pelaburan China itu.

Advertisement

Sekalipun ERCL boleh mencekik rakyat dan berkemungkinan menggadaikan negara kepada penjajahan baru Tembok Besar China, ia adalah syurga buat negeri-negeri Pantai Timur – Kelantan, Terengganu dan Pahang yang terbiar selama penjajahan barat dan terabai di bawah keemerdekaan sejak 60 tahun lalu.

Walaupun Inggeris di zaman teknologi yang daif dulu berupaya mewujudkan sisten rel dari Gemas membelah belantara Pahang hingga ke Kota Bharu sekalipun tidak memberikan pulangan ekonomi dan pembangunan yang menguntungkan, tetapi ia upaya memenuhi tanggungjawab sosial.

Selama 60 tahun merdeka berbilion dicurahkan untuk pembangunan negara, tetapi wilayah Pantai Timur terabai mungkin justeru ia kawasan Islam berpotensi dan fobia Islam peninggalan barat tidak mahu Islam bangun.

Kerana Islam tidak upaya dicegah, sembilan tahun terakhir pemerintahan Barisan Nasional (BN) ia memberi perhatian juga untuk memajukan wilayah padat Melayu-Islam itu.

Kerajaan Najib tidak sabar melihat ia terbiar. Ada diskriminasi kerajan BN terhadap orang Pantai Timur dulu, tetapi Allah melimpahkan minyak dari darat dan laut bagi menguji keupayaan berlaku adil kerajaan untuk semua.

Saikologi kerajaan Najib sekalipun kos ECRL boleh menggadaikan kemerdekaan kepada kuasa asing, tetapi biar papa asal bergaya. Janji bumi Malaysia seluruhnya diliputi pembangunan material, hidup mati Melayu tidak penting, yang penting Malaysia jadi syurga pembangunan dunia.

Tun Dr Mahathir Mohamad dan PH tidak mahu Malaysia jadi macam Singapura lagi, wilayah maju tapi Melayu/Islam menumpang di bumi sendiri, tidak boleh terima Malaysia diserahkan kepada China melalui ECRL dan lain-lain pelaburannya.

Dibatalnya ECRL dan lain-lain supaya kemerdekaan dipertahan setakat mana yang boleh. Amat besar risikonya. Denda yang terpaksa dibayar kepada China tetap beban baik ERCL terus atau batal. China tidak import minyak sawit dan lain-lain lagi. Rakyat Malaysia marah kepada PH kerana ia menyekat syurga menjalar ke Pantai Timur.

Mengelak Malaysia lemas dalam minyak sawit yang tidak dibeli Eropah dan China, maka Mahathir runding teruskan ECRL dengan beberapa pindaan, elakkan jajarannya yang melibatkan perbelanjaan amat tinggi, elakkan ia masuk Kuala Lumpur, pintas ke Negeri Sembilan, Bangi, Kajang terus ke Bentong, dapat jimatkan RM21.5 bilion, China pulangkan RM3.1 bilion dan sawit diimpotnya semula.

Saya jahil tentang untung rugi pula memulau ekonomi yang China ugut itu. Orang tanya saya akan tindakan China itu. Sudahlah Eropah-Amerika pulau sawit dan lain-lain, China pula ikut semangkuk. Teresa Kok pula anjurkan rakyat banyak makan sawit. Biar cirit semuanya.

Saya kata, tindakan China itu sementara. Ia rugi jika lama putus dagang dengan negara yang ia boleh berdagang. Jika Eropah pulihkan boikot sawit, tentu China rugi besar. Dari bermusuh selama-lamanya, baiklah selesaikan gangguan sementara tentang harga ECRL.

Sekarang China setuju dengan kos baru projek, sekalipun ia hilang RM21.5 bilion, tetapi ia tetap raih untung banyak dalam dagangan jangka panjang.

Rakyat Pantai Timur khususnya kira mereka mati hidup semula. Balasan mereka untuk Mahathir, boleh terus jadi Perdana Menteri hingga PRU15. – HARAKAHDAILY 16/4/2019A