Satukan ummah, lupakan sengketa lampau

LUMUT: PAS Kawasan Lumut telah mengadakan majlis Ceramah Perdana Penyatuan Ummah dengan penglibatan bersama Umno Bahagian Lumut yang dilangsungkan di Markas PAS Pasir Panjang, di sini kelmarin.
 
Menurut Ketua Penerangan PAS Lumut, Awis Kharni Hussain, program tersebut sebagai mengukuh hubungan kedua pihak dalam memperkemaskan persediaan bersama menuju PRU15.
 
Ceramah disampaikan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Riduan Mohamad Nor dan Ketua Penerangan Umno Bahagian Lumut, Ustaz Hairul Abdul Karim, selain Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Razman Zakaria.
 
Kata Dr Riduan, kuasa politik penting ke arah memperjuang agenda Kerajaan Islam dalam pentadbiran di mana perjuangan PAS telah memulakannya sejak 24 November 1951 lagi.
 
Bahkan maklumnya, usaha tersebut diadakan lebih awal lagi di mana sebelum dari tertubuhnya Hizbul Muslimin yang diasaskan oleh para ulamak di negeri Perak.
 
Kata beliau, bagi menjayakan penyatuan kedua parti, perdamaian ke arah menegakkan syariat dari kerajaan taghut mesti dijayakan dengan melupakan sengketa lama yang berlaku.
 
Beliau turut mengambil contoh dilaksanakan PAS menjadi model dalam pemerintahannya di Terengganu dan menyeru supaya memilih parti Islam untuk merasai nikmat Islam.
 
Pada majlis yang turut dijayakan Yang DiPertua dan Timbalan Yang DiPertua PAS Lumut, Rasli Abdul Rahman dan Ustaz Zainal Abidin Saad itu, Dr Riduan juga menyeru supaya kempen daftar pemilih digiatkan dan memperkemaskan jentera. – HARAKAHDAILY 29/4/2019
Advertisement