Masih banyak diperlukan untuk Pasar Raya Wakaf

KUALA LUMPUR: Pembentukan kerja untuk sebahagian ground beam bagi pembinaan Pasar Raya Wakaf Ummah yang telah siap dikonkrit pada 30 April yang lalu telah dibuka.

Advertisement

Pasar Raya Wakaf Ummah merupakan satu projek julung kali seumpamanya yang bakal dilaksanakan secara wakaf terbuka daripada umat Islam keseluruhannya.

Menurut Setiausaha Lajnah Ekonomi dan Pembangunan Usahawan PAS Pusat, Muhammad Faudzi Al-Ahmadi, Pasar Raya Wakaf Ummah yang bakal disewakan itu merupakan antara beberapa cadangan yang dibina milik umat Islam.

Katanya, beberapa buah negeri yang lain sedang dikenal pasti, namun pada masa ini perlu segera menyiapkan pembinaan pertama yang dibina di Dungun, Terengganu.

“Kerja-kerja pembinaan telah melepasi kerja footing dan stump dan sedang dalam fasa ground beam.

“Masih banyak diperlukan bagi menyiapkan projek yang dijangka siap awal tahun 2020,” ujarnya.

Menurut beliau, sebanyak RM12 juta diperlukan bagi menyiapkan Pasar Raya Wakaf Ummah itu yang bakal menyumbang kepada 40 lot peniaga untuk terlibat sama.

Katanya, pembinaan tersebut juga bakal menyediakan sebuah dewan serbaguna atau dewan konvensyen pada bahagian tingkat satu, malah kemudahan lif turut disediakan.

Beliau turut menyeru agar umat Islam sama-sama menyumbang dan tidak ketinggalan dalam amal jariah yang unik serta membawa syiar Islam dalam membentuk ekonomi ummah. – HARAKAHDAILY 6/5/2019