Matrikulasi: Jangan musnahkan, tapi perbaiki

PRESIDEN GERAKAN, Dato’ Dr Dominic Hau Loe Chai yang meminta dihentikan layanan tidak adil kepada pelajar bukan Bumiputera dalam pendidikan amat segera perlu diberi perhatian. Khususnya dalam kaedah untuk memasuki Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang dikemukakan beliau.
 
Malah, gesaannya supaya Kerajaan PH memulakan pentadbiran adil itu harus diperluaskan kepada semua aspek. Namun, Dato’ Dr Dominic perlu menerima hakikat bahawa desakan untuk menghapuskan program matrikulasi juga sama sekali tidak wajar. Ia tidak harus dimangsakan atau dihukum.
 
Kami mendalami segala ketidakadilan serta kepincangan di ‘masa lalu’, tetapi kita tidak harus mendepani semua kesilapan lampau dengan memusnahkannya. Adalah tenang dan matang kita memulakan keadilan dengan menunjukkan jalan yang betul dengan memperbaikinya.
 
Walaupun kami memahami perkara dilontarkan Dato’ tidak bermotif perkauman, namun ia tetap terbuka menjadi polemik dalam kerangka perkauman. Kerana itu kami lebih awal melontarkan kepada Kerajaan PH supaya membanyakkan kerusi untuk kemasukan ke matrikulasi dan turut membuka kepada kaum lain.
 
Malah, kami mahu supaya pelajar menikmati pendidikan percuma disediakan negara, selain mengsyorkan supaya kerajaan melaksanakan sistem wakaf dalam pendidikan. Dalam isu ini, kami bersedia untuk duduk semeja bersama GERAKAN berbincang menghasilkan solusi terbaik untuk kepentingan masa depan negara kita.
 
“Islam Memimpin”
“Terus Mara”
 
IR KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 15/5/2019
Advertisement