Dibantah kawan dan lawan, PSR mesti dibatalkan!

KERAJAAN DAP Pulau Pinang sudah sewajarnya membatalkan rancangan projek Tambakan Selatan Pulau Pinang (PSR) yang berterusan dibantah pelbagai pihak. Terbaru, Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Dato’ Seri Anwar dari PKR yang merupakan anggota bersama DAP dalam PH turut menzahirkan penolakan.
 
Keputusan Nurul Izzah tentunya waras, matang dan adil setelah beliau sendiri terlibat bertemu pihak-pihak berkaitan; antaranya penduduk dan kerajaan negeri, sebelum menyuarakan pendiriannya itu. Bahkan, agak janggal menuduh beliau bersentimen atau dipengaruhi kerana nada itu berbeza dari bapanya.
 
Jika tidak, hal tersebut pasti menjejaskan wibawa dan reputasi bapanya yang terlihat seolah-olah telah disanggah puteri sendiri. Bahkan berpotensi dalam realiti bacaan politik untuk ditanggapi oleh banyak pihak sebagai melawan presiden parti sendiri atau dilihat wujudnya pemberontakan dalaman PKR. 
 
Ternyata Nurul tampil profesional selaku wakil rakyat dan pemimpin muda yang kelihatan secara umum cenderung mewakili tanggungjawab dipikulnya. Malah hal tersebut dikarismakan dari dihujahnya yang cermat bersama unjuran, teladan, nasihat, peringatan dan penghargaan dikemukakan di hantaran Facebook beliau.
 
Oleh itu, perkara terpenting mesti dilakukan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang adalah mengecilkan skala keangkuhan dan kedegilan untuk meneruskan projek mega tersebut. Jika tidak, sepertimana dikatakan oleh Nurul Izzah, ia akhirnya akan membawa kepada kemusnahan atau kesusahan pada keseluruhannya.
 
Namun, jika Ketua Menteri, Chow Kon Yeow merasakan rakyat dan banyak pihak menyokong projek itu, silalah gerakkan penerangan dan dialog. Turun padang secara “Cekap, Akauntabiliti dan Telus” membentangkan segalanya itu jika ia benar-benar pembangunan ‘harapan’ dan masa depan untuk rakyat dan negeri ini.
 
Hakikatnya sehingga kini, projek PSR itu gagal meraih kemajuan dari sudut sokongan mana-mana pihak, kecuali mereka yang jelas berkepentingan dan bermotif sahaja. Bahkan, PSR juga gagal untuk memperolehi kelulusan muktamad dari Jabatan Alam Sekitar dan Majlis Perancangan Fizikal Negara.
 
Malah, kerajaan negeri dan pihak pemaju juga seperti teraba-raba apabila cuba mendapatkan ‘tongkat sakti’ sokongan politik bagi memperoleh kelulusan dan pembiayaan kewangan. Ketidakyakinan terhadap kemampuan itu turut ditunjukkan dari keengganan banyak institusi kewangan memberi pinjaman hingga ada cubaan ‘silap mata’ melibatkan Menteri Kabinet.
 
Selain itu, wacana oleh semua pihak lebih banyak menyatakan bebanan akan ditanggung dan akibat negatif melibatkan kehilangan serta kerosakan oleh pencemaran alam semulajadi. Paling buruk, PSR hanya untuk segelintir orang luar yang mewah, eksklusif dan elit, tetapi ‘mengusir’ warga jati setianya sendiri.
 
PAS sejak awal konsisten menolak PSR demi kepentingan semua dan mengalu-alukan kebersamaan pelbagai pihak termasuk dari lawan dan saingan politik. Oleh itu, kami amat hargai dan berterima kasih atas suara dilontarkan Nurul Izzah yang selari dengan pendirian konstruktif PAS dan bukannya bantahan semberono.
 
Kami menggesa, mana-mana pihak berkepentingan dari kerajaan, pemaju, kontraktor dan politikus yang tetap mahu menyokong projek ini agar menilai semula. Anda hanya akan dilihat memperalat kedudukan dan kuasa demi mengejar kepentingan yang sempit lagi kabur, ketika sama menindas dan menzalimi rakyat sendiri.
 
“Islam Memimpin Perpaduan”
 
IR AHMAD RAFAEI DATO’ IR A RASHID
Ketua Penerangan
PAS Negeri Pulau Pinang – HARAKAHDAILY 30/7/2019
Advertisement