Bertuah Halimah jadi ibu pasangan ahli syurga

AMAT terharu dan setinggi syukur apabila cucu Halimah, 6 tahun yang kedua ibu bapanya maut kemalangan motosikal di Lebuhraya Persekutan pergi ke syurga.
      
Halimah Haji Isa sepupu saya bersama suaminya, Zakaria berangkat ke Tanah Suci kurang 24 jam selepas anak dan menantunya dikebumikan sekitar dua minggu lalu.
      
Tragedi pasangan itu saya tulis di ruang ini sebelum ini.
      
Sehari selepas pengkebumian akhbar melapor anak perempuan pasangan yang belum bersekolah dan tidak tahu apa-apa erti kematian dan jadi yatim piatu, dikatakan berkata kepada saudaranya, ayah bondanya pergi ke syurga. Kanak-kanak itu sebelum itu pernah kematian datuk saudara. Dia menangkap kata di acara mengafannya arwah pergi ke syurga. Ia antara doa orang yang menziarahi mayat.
      
Apabila kanak-kanak itu menyaksikan ayah bondanya dikafankan, padanya mereka diselimut setelah sejak dimandikan.
      
Masa itu kanak-kanak itu menyebut kepada orang-orang yang terdekatnya, bahawa mereka pergi ke syurga.
     
Jika kanak-kanak itu mumayiz, dia tahu akan erti doa, maka dikira sebagai doanya kepada ibu bapanya. Doa orang yang belum ada catatan dipercayai dimakbulkan. Tetapi apabila kanak-kanak itu yang tidak mengerti apa tenang alam ghaib, boleh dipercayai dia diilham Allah tentang kebahagiaan ibu bapanya di alam akhirat, dan moga-moga bila syurga dibuka pintunya anak sulung Halimah dan isterinya melangkah ke alam syurga sebaik dan selepas saja baginda Rasulullah SAW masuk ke syurga. Amin!
      
Moga-moga kanak-kanak itu, cucu Halimah, telah menyebutkan tentang keuntungan anak dan menantu Halimah itu di alam ukhrawi.
      
Moga-moga bahagialah Halimah, sepupu saya itu dan suaminya beroleh anak dan menantu yang menjadi ahli syurga. Dan mereka sabar denan ujian besar menjelang jadi tetamu Allah dan mengerjakan haji. Moga-moga dengan ujuan itu mereka beroleh haji mabrur.
     
Saya amat mengenali sepancur saya itu satu kalimah pada orang Perak yang bererti sepupu bagi mereka yang bapanya adik beradik. Bagi kepercayaan orang Perak tidak digalakkan kahwin sesama sepancur. Sekalipun kahwinnya sah, tetapi pengamatan dari segi kesihatan, darah sepancur adalah lebih pekat dari darah darah sama sepupu, maka ia boleh melahirkan zuriat ada kelemahannya.
      
Mungkin masyarakat Cina lebih peka. Mereka melarang kahwin sesama sebaka, seperti Ong tidak boleh kahwin dengan baka Ong dan Lim mengelak dari kahwin sesama Lim.
     
Walaupun saya tidak ada pengetahuan tidak eloknya kahwin sepancur, tetapi cenderung dengan pandangan biologi dan Islam melarang kahwin adik beradik.
      
Halimah dari kecil saya ketahui dia peramah. Sentiasa senyum dengan sesiapa jua dalam suasana apa pun. Bercakap lemah lembut, gerak geripun lemah lembut bagi yang orang kata pijak semut pun tidak mati.
      
Setelah bekerja dan berumah tangga dia berjauhan dengan ibu bapa. Bapanya tiada penyaki tetapi usia tuanya tidak upaya mengurus keperluan isteri. Bonda Halimah berpenyakit bergantung semua perkara kepada pembantu rumah. Itulah suasana  kebanyakan warga emas Malaysia termaasuk Islam.
      
Halimah setiap minggu dan cuti akan balik menunaikan tanggungjawabnya kepada ibu dan bapanya. Suami dan anak-anaknya akan bersamanya.
      
Pada saya sepancur saya berhati dan beradab mulia. Boleh dianggap sebagai tanda ahli syurga. Tuhan saja yang tahu. Tapi kita boleh mengagak orang yang baik berakhir dengan kebaikan. Apa lagi bila cucunya kata yang bondanya pergi ke syurga. Bertuah Halimah dapat jadi ibu mertua kepada orang yang diharap jadi ahli syurga. – HARAKAHDAILY 8/8/2019

Advertisement