KBS digesa tukar MySC ke bahasa kebangsaan

KUALA LUMPUR: Kementerian Belia dan Sukan (KBS) perlu menukar nama program Malaysia Sports Challenge (MySC) ke dalam bahasa kebangsaan.

Advertisement

Setiausaha Agung ABIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata, ‘Cabaran Sukan Malaysia’, ‘Cabaran Malaysia Cergas’, ‘Bulan Sukan Malaysia’, ‘Bulan Sukan Negara’ atau apa juga istilah bersesuaian boleh digunakan, asalkan menggunakan laras bahasa kebangsaan yang betul.

“Mentaliti penggunaan istilah bahasa Inggeris pada nama sesuatu program rasmi kerajaan untuk kononnya dilihat ‘maju’ atau ‘komersial’ merupakan gejala pemikiran terpasung serta minda yang terjajah,” ujarnya dalam kenyataan media, hari ini.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) merujuk kepada pengumuman nama Hari Sukan Negara (HSN) yang ditukar kepada Malaysia Sports Challenge (MySC) oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Steven Sim Chee Keong.

Tatkala kerajaan mendakwa mahu memartabatkan bahasa Melayu menerusi pelaksanaan pengajaran khat-Jawi sehingga satu negara kecoh dan berpolemik, adalah janggal dan ironi bila mana pihak kementerian sendiri menongkah arus sedia ada.

Sebagai bahasa kebangsaan yang dipelihara kedudukannya menerusi Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan, sudah tentu amat penting untuk semua pihak lebih peka dan sensitif akan penggunaan bahasa melayu khususnya terutama dalam program-program rasmi membabitkan kerajaan.

ABIM menegaskan bahawa isu yang absah dan menjadi perkara pokoknya ialah penggunaan bahasa Melayu merentas sektor yang semakin dipinggirkan. Jika program rasmi kerajaan sendiri tidak memartabatkan bahasa kebangsaan, bagaimana mungkin kita menerapkan kepentingan bahasa ini kepada agensi swasta serta masyarakat terbanyak?

ABIM menegaskan bahawa pihak kementerian perlu menukar semula nama program tersebut ke dalam bahasa kebangsaan. ‘Cabaran Sukan Malaysia’, ‘Cabaran Malaysia Cergas’, ‘Bulan Sukan Malaysia’, ‘Bulan Sukan Negara’ atau apa juga istilah bersesuaian boleh digunakan, asalkan menggunakan laras bahasa kebangsaan yang betul. Begitu juga halnya dengan lain-lain istilah yang telah menjadikan istilah bahasa Inggeris sebagai istilah rasmi seperti pengenalan Youth Power Club (YPC) dan Impact Malaysia serta berleluasanya kenyataan rasmi kerajaan menggunakan bahasa selain bahasa kebangsaan.

Apatah lagi, kini Kerajaan mengumumkan akan melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), di samping Program Dwibahasa (DLP) yang sedang dijalankan sekarang di sekolah. Sesungguhnya, tindakan kerajaan ini bagai merentap jiwa rakyat serta pendukung bahasa yang cintakan bahasa dan negaranya. Tindakan segera perlu diambil, memandangkan hanya bangsa yang tidak mempunyai jati diri serta akar budaya sahaja, akan memperlekeh bahasanya sendiri.

ABIM juga menggesa agar Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) diberi peranan dan kuasa yang lebih luas dan berkesan dalam menangani isu perlecehan bahasa Melayu yang semakin membimbangkan kini. Malah, tiada kempen agresif mendaulatkan bahasa kebangsaan merentas sektor, ditambah pula penguasaan bahasa Melayu yang lemah pada peringkat sekolah vernakular dan sekolah persendirian.

Menjelang sambutan ulang tahun Hari Kebangsaan pada 31 Ogos dan Hari Malaysia pada 16 September ini, adalah penting untuk kita mempertahankan kedudukan bahasa Melayu dalam perlembagaan. Tanpa menafikan kepentingan menguasai bahasa lain, ABIM menegaskan bahawa mentaliti penggunaan istilah bahasa Inggeris pada nama sesuatu program rasmi kerajaan untuk kononnya dilihat ‘maju’ atau ‘komersial’ merupakan gejala pemikiran terpasung serta minda yang terjajah. – HARAKAHDAILY 22/8/2019