Tolong bantu bina semula rumah yang musnah

PADA 1 Ogos 2019, sebuah rumah di Jalan 1D Piasau Utara, Miri terbakar menyebabkan satu keluarga kehilangan rumah dan barang berharga serta dokumen penting. Dalam kejadian itu terdapat tiga buah kereta yang terletak di kawasan rumah juga terbakar dalam api. Kejadian itu berlaku kira-kira jam 4.00 petang, di mana penghuni rumah itu masih bekerja hanya anak saudaranya yang tinggal pada masa itu.
 
Menurut Azmi Seman, yang tinggal di rumah itu, beliau memberitahu kami bahawa dia masih bekerja pada masa itu dan dia mengetahui kejadian itu dari anak saudaranya.
 
Punca api adalah dari litar pintas dari tingkat atas ke bilik tidur. Pada masa kejadian, hanya anak saudaranya yang tinggal di tingkat bawah melihat api di tingkat atas ketika dia menonton TV.
 
Untuk sementara waktu, dia dan keluarganya tinggal di Balai raya di Piasau Utara. Beliau merayu kepada kami dan orang ramai untuk membantunya dan keluarganya membeli bahan binaan untuk membina sebuah rumah baru sebagai ganti rumah mereka yang musnah.
 
Selama lebih dari tiga minggu dia dan keluarganya telah tinggal di Balai raya dan dia berharap kerajaan dan pihak berkuasa yang berkaitan dapat membantunya membina semula rumah mereka yang musnah itu dengan segera.
 
Kami menggesa pihak kerajaan untuk membantu beliau membina sebuah rumah baru dengan segera kerana beliau dan keluarganya tidak selesa tinggal lebih lama di Balai raya. 
 
Marilah kita bantu dia dengan apa sahaja yang termampu dan kami berharap isu ini dapat diselesaikan dengan segera untuk meringankan beban beliau serta keluarganya. Kerjasama dengan semua pihak yang berkaitan untuk membantu beliau sangat dihargai.
 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak – HARAKAHDAILY 22/8/2019
IMG 20190822 WA0017
Advertisement