Dua kuasa besar Melayu tidak boleh bersendirian

PEKAN: PAS dan Umno hakikatnya adalah dua kuasa besar Melayu, namun kedua-duanya tidak boleh bergerak sendirian, sebaliknya wajib bergabung atas dasar Islam demi menyelamatkan negara.

Advertisement

Yang DiPertua PAS Kawasan Pekan, Ustaz Abu Kassim Manaf berkata, dengan kekuatan negara akan dapat menegakkan agama Islam tanpa menafikan hak dan kepentingan bangsa lainnya.

Beliau mengupas pengajaran tersebut berdasarkan pendekatan dari peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W khususnya kisah penyatuan golongan Mujahirin dan Ansar pada usrah bulanan PAS Pekan.

Istimewanya usrah tersebut mengukir sejarah apabila turut disertai delegasi diketuai Timbalan Pengerusi Umno Bahagian Pekan, Mohd Sharif Jalil pada majlis di Surau Madrasah Al-Husna Jalan Rompin Lama, di sini kelmarin.

Rata-rata mereka jelas teruja mengikuti program tarbiyah tersebut yang sekali gus melangsungkan hubungan mahabah keduanya, sementara pihak PAS berbesar hati meraikan kedatangan tersebut.

Manakala pada sebelah malamnya telah berlangsung kuliah haraki disampaikan Timbalan Yang DiPertua PAS Pekan, Ustaz Mohd Fadhil Noor Abdul Karim di Markas PAS Chini 3, di sini.

Pengisian kuliah yang juga berkisar mengenai hijrah mengiktibarkan sikap kejahilan masyarakat Makkah dan penerimaan hambar terhadap Islam hingga membawa kepada penghijrahan Rasulullah S.A.W.

Katanya, kehadiran Dr Zakir Naik telah membawa sinar Islam melalui pendekatan dakwahnya yang tersendiri dengan hujah meyakinkan hingga ramai bukan Islam akhirnya mentauhidkan Allah S.W.T.

Namun, pakar perbandingan agama itu terlalu digeruni lawan hingga mereka bersikap sebaliknya kepada beliau. – HARAKAHDAILY 4/8/2019

IMG 20190904 WA0019

IMG 20190904 WA0018

IMG 20190904 WA0017