HPU914: Tidak perlu risau penyatuan PAS-Umno

t3

KUALA LUMPUR: Islam bermula dengan membina integriti individu, keluarga, bangsa dan negara bermasyarakat majmuk.

Advertisement

Acuan ini telah menghidupkan konsep masyarakat madani dengan menegakkan negara berbilang kaum dan agama.

Malah, sejarah merakamkan perpaduan kalangan orang Melayu pernah dipupuk oleh Raja-raja Melayu beragama Islam dengan menyatukan rumpun masyarakat majmuk di rantau ini.

Kesannya, pengaruh itu melekat sehingga ke hari ini kepada lebih 300 juta penduduk di Nusantara merangkumi Indonesia, Malaysia, Brunei, Filipina, Selatan Vietnam, bangsa Champa dan Vietnam yang menerima agama Islam dan rumi jawi menjadi bahasa perantara rasmi di Nusantara.

Justeru itu, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyeru semua pihak tidak perlu bimbang kepada perpaduan penyatuan kalangan Melayu yang dianjurkan oleh PAS dan Umno.

Berucap di hadapan lebih sepuluh ribu hadirin yang memenuhi Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dalam Himpunan Penyatuan Ummah hari ini, beliau juga menekankan agama Islam perlu dianut oleh kaum yang mendominasi kepimpinan negara.

Ujarnya lagi, ini kerana hanya agama Islam menjadi penyelamat kepada manusia seperti firman Allah dalam surah Muhammad ayat ke-38. – HARAKAHDAILY 14/9/2019