16 Sept 1982: Sabra Shatila, ibu pembunuhan massa

WALAUPUN warga Malaysia meraikan Hari Malaysia pada 16 September 2019, hari bersejarah pembentukan Malaysia pada tahun 1963, kita tidak boleh mengabaikan sejarah 16 September 1982, kekejaman manusia di antara yang paling buruk dalam sejarah rantau Timur Tengah moden yang dirakam sebagai tanda hitam dalam rekod kemanusiaan.

Advertisement

Orang-orang Palestin sebagai mangsa, warga Lubnan sebagai penjenayah dan tentera Israel sebagai pendukung,

Kem pelarian Palestin, Sabra dan Shatila sebagai mercu tanda pembunuhan manusia yang paling ikonik di dunia.

Selama tiga hari, dari 16 hingga 18 September 1982, militia Kristian Lubnan menjelajah dua kem tersebut dan secara sistematik menyembelih pelarian yang terperangkap di dalam kepungan tentera Israel.

Tiga dekad kemudian, tidak ada akauntabiliti dan tidak ada penyemakan sejarah, tidak ada warga Lubnan atau Israel yang pernah dibawa ke pengadilan untuk jenayah pembunuhan massa ke atas ribuan warga Palestin itu.

Pada hari itu, pembunuhan di Sabra dan Shatila dianggarkan  antara 460 dan 3,500 orang awam, kebanyakan penduduk Palestin dan Syiah Lubnan, dilaksanakan oleh anggota militia yang rapat dengan Parti Kataeb, juga dikenali sebagai Phalange, parti sayap kanan Kristian di kawasan Sabra, dan kem pelarian Shatila di Beirut, Lubnan.

Dunia terkejut, dari kira-kira jam 18:00 pada 16 September hingga 8:00 pada 18 September 1982, pembunuhan massa telah dilakukan oleh militia Phalange di bawah saksi sekutu mereka iaitu tentera Israel.

Sabra dan Shatila telah menggambarkan salah satu kekejaman terburuk dalam sejarah Timur Tengah moden yang dilakukan terhadap rakyat Palestin. Pasukan militia Kristian Lubnan yang bersekutu dengan Israel memasuki kem pelarian Palestin Shatila dan kejiranan bersebelahan Sabra di Beirut di bawah pengawasan tentera Israel dan memulakan penyembelihan warga Palestin yang menggemparkan dan  menyebabkan kecaman dari seluruh dunia.

Sepanjang sehari setengah, dihitung 3,500 orang awam Palestin dan Lubnan, kebanyakannya wanita, kanak-kanak, dan orang tua, dibunuh dalam salah satu kekejaman terburuk dalam sejarah Timur Tengah moden.

Pada 6 Jun 1982, Israel melancarkan serangan ke atas Lebanon. Ia telah lama dirancang oleh Menteri Pertahanan Israel, Ariel Sharon yang mahu memusnahkan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang berpusat di Lebanon pada masa itu. Sharon juga merancang untuk menaikkan kerajaan boneka yang diketuai oleh sekutu Israel iaitu pihak Parti Phalangist. Pasukan Israel terus maju ke ibukota Beirut, mengepung dan mengebom bahagian barat bandar di mana PLO beribu pejabat dan kem pelarian Palestin Shatila dan kejiranan bersebelahan Sabra terletak.

Pada hari Rabu, 15 September, tentera Israel mengepung kem pelarian Palestin di Shatila dan kejiranan bersebelahan Sabra di Beirut Barat. Keesokan harinya, 16 September, tentera Israel membenarkan kira-kira 150 anggota Phalangis masuk ke Sabra dan Shatila. Puak Phalange, yang terkenal dengan kekejaman dan sejarah kekejaman terhadap penduduk Palestin, adalah musuh PLO dan musuh sekutu Muslim di Lubnan semasa tahun-tahun sebelum perang saudara di Lebanon.

Sepanjang sehari setengah, puak Phalangists melakukan kekejaman yang tidak terkatakan, merogol, merosakkan, dan membunuh seramai 3,500 orang awam Palestin dan Lubnan, kebanyakan wanita, kanak-kanak, dan orang tua. Hampir sejurus selepas pembunuhan itu bermula, askar Israel yang mengelilingi Sabra dan Shatila menyedari bahawa orang awam sedang dibunuh, tetapi tidak melakukan apa-apa untuk menghentikannya.

Sebaliknya, tentera Israel menembak cahaya ke langit malam untuk menerangi kegelapan bagi Phalangists masuk ke lorong-lorong kawasan itu untuk pada hari kedua meneruskan pembunuhan itu. Mereka menyediakan jentolak yang digunakan untuk melupuskan mayat-mayat mangsa.

Pada hari kedua, Jumaat, 17 September, seorang wartawan Israel di Lubnan memanggil Menteri Pertahanan Sharon untuk memaklumkan kepadanya tentang laporan bahawa pembunuhan beramai-ramai berlaku di Sabra dan Shatila.

Para Phalanges, sekutu kepada Tentera Penceroboh Israel (IOF), telah diperintahkan oleh IOF untuk “membersihkan” pejuang Pertubuhan Pembebasan Palestina (PLO) dari Sabra dan Shatila, sebagai sebahagian dari operasi IOF yang bergerak ke Beirut Barat.

IOF menerima laporan beberapa kekejaman Phalanges di Sabra dan Shatila tetapi tidak mengambil sebarang tindakan untuk mencegah atau menghentikan pembunuhan beramai-ramai itu.

Tiga puluh tahun kemudian, masih tiada jumlah yang tepat untuk menentukan bilangan orang terbunuh dalam pembunuhan beramai-ramai itu. Banyak mangsa terkubur di kubur besar oleh Phalange dan tidak ada keinginan politik pihak berkuasa Lubnan untuk menyiasatnya.

Penyiasatan rasmi Israel, Suruhanjaya Kahan, menyimpulkan antara 700 dan 800 orang terbunuh, berdasarkan penilaian perisikan tentera Israel.

Siasatan oleh wartawan British yang berpangkalan di Beirut, Robert Fisk yang merupakan salah seorang yang pertama meninjau di tempat kejadian selepas pembunuhan beramai-ramai berakhir, menyimpulkan bahawa Bulan Sabit Merah Palestin meletakkan jumlah kematian pada lebih daripada 2,000 orang.

Dalam bukunya, “Sabra & Shatila: Siasatan keatas Pembantaian” , wartawan Israel Amnon Kapeliouk menganggarkan angka maksimum 3,000 orang.

Peristiwa itu menerima beberapa kecaman dari komuniti dunia, namun dunia tetap diam dan tiada tindakan diambil untuk mendakwa mereka yang bertanggungjawab ke atas kejahatan kejam terhadap kemanusiaan di Sabra dan Shatila itu.

Beribu yang terbunuh dalam operasi pembunuhan beramai-ramai itu terdiri di kalangan mangsa adalah bayi, kanak-kanak, wanita hamil dan orang tua, yang sebahagian mayat mereka telah dihancurkan sebelum atau selepas mereka dibunuh, mengikut laporan Human Rights Watch.

Dan sekarang selepas lebih daripada tiga dekad, rakyat Palestin masih tinggal di kem pelarian yang sempit dan buruk di Sabra dan Shatila.

Pada tahun 1983, satu suruhanjaya yang dipengerusikan oleh Seán MacBride, pembantu Setiausaha Agung PBB dan Presiden Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada masa itu, menyimpulkan bahawa Israel, sebagai kuasa penceroboh kedua-dua kem itu bertanggungjawab penuh ke atas kekejaman tersebut. Suruhanjaya itu juga menyimpulkan bahawa pembunuhan beramai-ramai itu adalah satu bentuk genosid.

Pada tahun 1983 itu juga, Suruhanjaya Kahan Israel, yang dilantik untuk menyiasat insiden tersebut, mendapati anggota tentera Israel sedar bahawa pembunuhan beramai-ramai sedang dijalankan, tetapi tidak mengambil sebarang langkah untuk menghentikannya. Suruhanjaya itu menyifatkan Israel secara tidak langsung bertanggungjawab, dan Ariel Sharon, yang ketika itu Menteri Pertahanan,  bertanggungjawab secara peribadi terhadap kes itu “kerana mengabaikan bahaya pertumpahan darah dan balas dendam”.

IOF masa kini maseh melaksana agenda pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin di Tebing Barat dan di Gaza dengan sokongan kuat dari AS.

Tragedi kemanusiaan yang dialami rakyat Palestin oleh keganasan pihak Phalangis dan IOF dan menafikan keadilan bagi mangsa adalah jenayah.

Kini, kira-kira 10,000 pelarian Palestin masih tinggal di Shatila walaupun populasi kem itu dianggarkan dua kali ganda sejak kebelakangan ini disebabkan kebanjiran pelarian dari negara jiran Syria.

Tidak punya  kewarganegaraan di mana-mana negeri, pelarian Palestin di Lubnan tidak boleh bekerja dalam  puluhan profesion; kebanyakan lelaki di perkemahan menjalankan perniagaan kedai runcit atau mencari pekerjaan sebagai buruh, manakala wanita bekerja sebagai pembersih, menurut UNRWA, agensi pelarian PBB.

Kira-kira dua pertiga daripada penduduk di kem Shatila berada di bawah umur 40 tahun. Bermakna, sebahagian besar telah mendewasa sepenuhnya dalam lingkungan perkhemahan itu.

Bagi warga Palestin, pembunuhan di Sabra dan Shatila tetap menjadi peristiwa traumatik, diperingati setiap tahun. Ramai yang terselamat terpaksa terus hidup di Sabra dan Shatila, berjuang untuk melanjutkan kehidupan dan terus dihantui kenangan ngeri tentang penyembelihan yang terjadi pada 1982 itu.

Sehingga hari ini, tiada siapa yang dibawa kepada  keadilan untuk didakwa terhadap jenayah yang berlaku.

Bagi dunia, pembunuhan Sabra dan Shatila adalah peringatan yang kuat dan tragis mengenai jenayah terhadap manusia, serta kegagalan oleh komuniti antarabangsa untuk memberi keadilan kepada para korban.

Ia juga mendedahkan betapa jutaan warga Palestin yang tidak memiliki kerakyatan masih menghadap situasi yang sangat sukar, dan betapa mereka berdepan kehidupan yang merbahaya yang terpaksa dilalui di rantau ini yang tidak menjamin sebarang masa depan untuk mereka. – HARAKAHDAILY 15/9/2019

Penulis ialah Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia.