Negara Islam PAS vs K’jaan Kristian DAP?

ADALAH sesuatu yang lumrah bagi pemimpin DAP untuk mengkritik PAS kerana dikatakan berpolitik menggunakan agama, khususnya kerana mahu mendirikan negara Islam, dan kerana dikatakan menyalahgunakan tempat ibadat seperti masjid dan surau untuk berpolitik.

Advertisement

Dalam forum bertajuk “Naratif Malaysia Baharu” (“New Malaysia Narrative”) di Mega Chinese Methodist Church, Kota Damansara, Selangor, pada 14 September 2019, inilah juga yang dilakukan oleh Steven Sim Chee Keong yang mengkritik Himpunan Penyatuan Ummah Umno-PAS (HPU 914) di PWTC yang berlangsung pada hari yang sama dengan forum ini.

Malangnya, waktu berkata begitu, sangat ironi sekali bila Steven Sim sendiri sebenarnya sedang berpolitik menggunakan agama, khususnya kerana mahu mendirikan Kerajaan Tuhan Kristian (the Kingdom of God), dan kerana menyalahgunakan gereja untuk berpolitik.

Dalam ucapan beliau, Steven Sim bercakap panjang lebar mengenai betapa indahnya Kerajaan Tuhan Kristian (how wonderful the Kingdom of God is), mengenai bentuk Kerajaan Tuhan Kristian (the shape of the Kingdom of God) dan mengenai jenis politik yang dimahukan oleh Tuhan (the kind of politics Jesus was talking about when he talked about politics).

Dinyatakan oleh Steven Sim mengenai “The Jesus Manifesto” yang didakwa terkandung di dalam Bible, lengkap dengan huraian panjang lebar mengenai empat cirinya yang didakwa terkandung di dalam salah satu surah di dalamnya di samping dakwaan bahawa apa yang dilakukan oleh beliau di Kementerian Belia dan Sukan adalah memenuhi empat ciri ini.

Lebih jauh lagi, Steven Sim juga mendakwa bahawa Kerajaan Tuhan Kristian adalah satu misi yang tidak dapat dihalang dengan menyebut dua kali:
(1)     “The Kingdom of God is an unstoppable mission, and the reason is simply this, God Himself will act on it, and that is our unshakeable confidence”.
(2)     “The Kingdom of God is unstoppable, and this is our answer to all the ideologies of capitalism, communism, socialism, liberalism, nationalism, God Himself is committed to act and ensure the success of His own Kingdom”.

Apa implikasi kepada seruan bahawa “The Kingdom of God adalah satu misi yang tidak dapat dihalang”?

Dan mengapa mengkritik Negara Islam PAS bila kamu sendiri bercakap mengenai “The Kingdom of God”?

DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF – HARAKAHDAILY 16/9/2019