Kaum Cina akui Islam tidak rasis

GOPENG: Dewan Muslimat PAS Kawasan Gopeng telah menyantuni penduduk setempat di kawasan perumahan Taman Desa Rapat, Rapat Setia, di sini kelmarin.

Advertisement

Ketua Dewan Muslimat PAS Gopeng, Ustazah Rotipah Sari berkata, program ini bertujuan menonjolkan identiti Muslimat PAS kepada penduduk yang kebanyakanya terdiri daripada kaum Cina.

Edaran ‘goodies bag’ yang mengandungi kuih bulan dan air mineral diagihkan kepada orang awam yang usai menyertai senaman Taichii  kaum Cina di taman rekreasi perumahan itu.

Program anjuran Ketua Lajnah Perpaduan Nasional Muslimat PAS Gopeng, Farah Zeila Foo Abdullah ini merupakan langkah penting dalam mendekati kaum Cina negara ini.

Beliau berkata, program ini hendaklah diteruskan secara berkala oleh seluruh entiti PAS sebagai usaha merancakkan hubungan sesama rakyat Malaysia khususnya dalam berdakwah kepada mereka.

“Kebanyakan kaum Cina sebenarnya tidak anti Islam, namun mereka kurang pendedahan tentang keindahan Islam yang tidak pernah menghalang kaum lain menganuti agama mereka,” tambah beliau yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Lajnah Perpaduan Nasional PAS Malaysia itu.

Dapatan program tersebut, kebanyakkan mereka memberi reaksi positif atas program yang dianjurkan oleh Muslimat PAS itu serta tidak menolak untuk beramah mesra apabila disapa oleh Muslimat PAS. – HARAKAHDAILY 27/9/2019